Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • madenlis_kyklos_zois_ef_tek [624,3 KB]

Ο κύκλος της ζωής μέσα από την παραδοσιακή και τη μοντέρνα νεοελληνική ποίηση

  • Δημιουργός: Χαρίτων Μαδενλής

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Το σενάριο αυτό αφορά στη δεύτερη θεματική ενότητα «Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση» και χωρίζεται σε τρεις φάσεις με βάση το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Λογοτεχνία της Α΄ Λυκείου.

Στην Α΄ φάση (δύο διδακτικές ώρες) ο εκπαιδευτικός εισήγαγε τους μαθητές (οι οποίοι είχαν χωριστεί σε ομάδες) στη θεματική ενότητα και πιο συγκεκριμένα στις έννοιες του μοντέρνου και του παραδοσιακού σε διάφορες πτυχές της καθημερινότητάς τους. Τους πληροφόρησε ότι αντικείμενο της θεματικής ενότητας θα ήταν «Ο κύκλος της ζωής» και η παρουσία του στη νεοελληνική ποίηση. Πιο συγκεκριμένα, οι ομάδες μελέτησαν έξι θέματα που χαρακτηρίζουν τον κύκλο αυτό: τη ζωή, τον θάνατο, τον έρωτα, το ταξίδι, τον ρόλο της τέχνης, τη νεότητα και το γήρας. Παράλληλα, ο εκπαιδευτικός ενημέρωσε τους μαθητές για τη λειτουργία «του ηλεκτρονικού τετραδίου της τάξης» (Wiki), που θα λειτουργούσε ως χώρος συνάντησης, ανταλλαγής απόψεων και ανατροφοδότησης.

Ακολούθως, στη Β΄ Φάση (5 διδακτικές ώρες) οι μαθητές προχώρησαν στη μελέτη παραδοσιακών και μοντέρνων ποιημάτων ανά ομάδες, διερεύνησαν τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής και της μοντέρνας ποίησης και συνέκριναν ποιήματα κατατάσσοντάς τα στην παραδοσιακή ή μοντέρνα ποίηση.

Στη Γ΄ Φάση οι μαθητές παρήγαγαν τον δικό τους λόγο, καθώς δόθηκε η δυνατότητα για δημιουργική γραφή, μουσική και εικαστική επένδυση ποιημάτων με τη συνδρομή και των Νέων Τεχνολογιών. Στο τέλος κάθε φάσης εφαρμογής του σεναρίου γινόταν η παρουσίαση των εργασιών στην ολομέλεια και η ανασύνθεση των γνώσεων.

Διδακτική Ενότητα→ Α Λυκείου
↘ Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)26/03/2013
Χρονολογία έως26/04/2013
Σχολική μονάδα

Γενικό Λύκειο Μακροχωρίου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Βαλαωρίτης, Νάνος. Μικρός θρήνος.
  • Βαρβέρης, Γιάννης. Το κερί.
  • Δημουλά, Κική. Σύνδρομο.
  • Ελύτης, Οδυσσέας. [Στα χτήματα βαδίσαμε όλη μέρα…].
  • Ελύτης, Οδυσσέας. Μικρή Πράσινη Θάλασσα.
  • Εμπειρίκος, Ανδρέας. [Τρία αποσπάσματα].
  • Καβάφης, Κ.Π. Εκόμισα εις την Τέχνη.
  • Καβάφης, Κ.Π. Ένας γέρος.
  • Καβάφης, Κ.Π. Θάλασσα του πρωιού.
  • Καβάφης, Κ.Π. Ιθάκη.
  • Καβάφης, Κ.Π. Κεριά.
  • Καρυωτάκης, Κ.Γ. Αγάπη.
  • Καρυωτάκης, Κ.Γ. Μπαλάντα στους άδοξους ποιητές των αιώνων.
  • Καρυωτάκης, Κ.Γ. Πρέβεζα.
  • Καρυωτάκης, Κ.Γ. Τελευταίο ταξίδι.
  • Καρυωτάκης, Κ.Γ. [Τι νέοι που φτάσαμεν εδώ…].
  • Κορνάρος, Βιτσέντζος. Ερωτόκριτος.
  • Λαπαθιώτης, Ναπολέων. Νυχτερινό.
  • Μαβίλης, Λορέντζος. Λήθη.
  • Οδυσσέας, Ελύτης. Πίνοντας ήλιο κορινθιακό.
  • Παλαμάς, Κωστής. Πατρίδες, [Σαν των Φαιάκων το καράβι…].
  • Παλαμάς, Κωστής. Το καλοκαίρι.
  • Παλαμάς, Κωστής. Το πανηγύρι στα σπάρτα.
  • Παλαμάς, Κωστής. Ύστερ’ από τη ζωή.
  • Σεφέρης, Γεώργιος. Πάνω σ’ έναν ξένο στίχο.
  • Σολωμός, Διονύσιος. Ελεύθεροι Πολιορκημένοι.