Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Κοιτώντας το χθες με τα μάτια του σήμερα στη λογοτεχνία και την ιστορία [54,77 KB]

Κοιτώντας το χθες με τα μάτια του σήμερα στη λογοτεχνία και την ιστορία

  • Δημιουργός: Παρασκευή Σαρμπάνη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Πρόταση του σεναρίου ήταν να εξεταστούν από κοινού αποσπάσματα από ιστορικά μυθιστορήματα που τοποθετούνται στο Βυζάντιο και ιστοριογραφικά κείμενα που ασχολούνται με την περίοδο αυτή, κυρίως κείμενα που προέρχονται από τα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας. Στόχος ήταν να αναδειχθεί ο διαφορετικός τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζει το παρελθόν κάθε κείμενο –το λογοτεχνικό από τη μια και το ιστοριογραφικό από την άλλη– και οι διαφορετικές σε κάθε περίπτωση προτεραιότητες και στοχεύσεις. Συγχρόνως, το σενάριο ενδιαφερόταν να αναδείξει και να εξερευνήσει τις προβολές του παρόντος πάνω στο βυζαντινό παρελθόν, τις οποίες επιχειρούν τόσο τα λογοτεχνικά όσο και τα ιστορικά κείμενα.

Οι μαθητές, δουλεύοντας κατά κύριο λόγο σε ομάδες, συνήγαγαν τα χαρακτηριστικά του γραμματειακού είδους του ιστορικού μυθιστορήματος με βάση τα αποσπάσματα που μελέτησαν και στη συνέχεια, επαλήθευσαν τις εικασίες τους. Στο τελευταίο τμήμα της κυρίως φάσης οι μαθητές ασκήθηκαν στην εφαρμογή συγκεκριμένων κριτηρίων ως προς την αξιολόγηση ιστοσελίδων με ιστορικό περιεχόμενο. Το σενάριο έκλεισε με τη δημιουργία κειμένων δημιουργικής γραφής από τους ίδιους τους μαθητές, κείμενα που αξιοποίησαν, σε διαφορετικό βαθμό για κάθε ομάδα, τις συμβάσεις του ιστορικού μυθιστορήματος.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Συνεργατικό κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Ιστορία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)05/03/2015
Χρονολογία έως26/03/2015
Σχολική μονάδα

4ο Γενικό Λύκειο Κορυδαλλού

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Αγαπητός, Παναγιώτης. Το εβένινο λαούτο.
  • Δούκα, Μάρω. Ένας σκούφος από πορφύρα.
  • Θεοδωρίδης, Πάνος. Το θεόπαιδο.