Κατεβάστε το σενάριο

Κοιτώντας το χθες με τα μάτια του σήμερα στη λογοτεχνία και την ιστορία

  • Δημιουργός: Παρασκευή Σαρμπάνη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Πρόταση του σεναρίου είναι να εξεταστούν από κοινού αποσπάσματα από ιστορικά μυθιστορήματα που τοποθετούνται στο Βυζάντιο με ιστοριογραφικά κείμενα που ασχολούνται με την περίοδο αυτή, κυρίως κείμενα που προέρχονται από τα σχολικά εγχειρίδια ιστορίας. Στόχος είναι να αναδειχθεί ο διαφορετικός τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζει το παρελθόν κάθε κείμενο –το λογοτεχνικό από τη μια και το ιστοριογραφικό από την άλλη–, καθώς και οι διαφορετικές σε κάθε περίπτωση προτεραιότητες και στοχεύσεις. Συγχρόνως το σενάριο ενδιαφέρεται να αναδείξει και να εξερευνήσει τις προβολές του παρόντος πάνω στο βυζαντινό παρελθόν τις οποίες επιχειρούν τόσο τα λογοτεχνικά όσο και τα ιστορικά κείμενα.

Οι μαθητές, δουλεύοντας κατά κύριο λόγο σε ομάδες, συνάγουν τα χαρακτηριστικά του γραμματειακού είδους του ιστορικού μυθιστορήματος με βάση τα αποσπάσματα που μελετούν και στη συνέχεια επαληθεύουν τις εικασίες τους σε θεωρητικά κείμενα. Στο τελευταίο τμήμα της κυρίως φάσης οι μαθητές καλούνται να ασκηθούν στην εφαρμογή συγκεκριμένων κριτηρίων ως προς την αξιολόγηση ιστοσελίδων με ιστορικό περιεχόμενο. Το σενάριο κλείνει με τη δημιουργία κειμένων δημιουργικής γραφής από τους ίδιους τους μαθητές, κείμενα που θα αξιοποιούν τις συμβάσεις του ιστορικού μυθιστορήματος.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Ιστορία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)07/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

Αγαπητός, Παναγιώτης. Το εβένινο λαούτο.
Δέλτα, Πηνελόπη. Για την πατρίδα.
Δούκα, Μάρω. Ένας σκούφος από πορφύρα.
Θεοδωρίδης, Πάνος. Το θεόπαιδο.