Κατεβάστε το σενάριο

Γενιά από γεννώ, τέχνη από τίκτω, ποίημα από ποιώ: το πρόσωπο της μητέρας

  • Δημιουργός: Αθηνά Οφρυδοπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Το συγκεκριμένο σενάριο αντλεί το θέμα του από το αγαπημένο πρόσωπο της μητέρας καθώς και από αυτό της «μαμάς λογοτεχνίας» και της «μανούλας ποίησης». Άλλωστε οι οδύνες-λύπες και ωδίνες-πόνοι της μεταπολεμικής γενιάς μοιάζουν με αυτές κάθε γέννας, κάθε μάνας, κάθε παιδιού, κάθε δημιουργού. Οι μαθητές καλούνται, αφού μελετήσουν τα κείμενα που τους δίνονται, να εντάξουν τον κάθε δημιουργό στη γενιά του και να διερευνήσουν το μοτίβο της μητέρας με τους ποικίλους συμβολισμούς του. Μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες οι μαθητές κινούνται και σε άλλες μορφές τέχνης και εξετάζουν πώς οι επιλογές και τα εκφραστικά μέσα υπηρετούν το ίδιο μοτίβο. Οι στίχοι, τα χρώματα, το μάρμαρο, οι νότες, η πρόζα περιγράφουν ή μάλλον αναφέρονται στο πρόσωπο της μητέρας. Απώτερος σκοπός είναι να καταλάβουν ότι η κάθε γενιά τίκτει ποιήματα για τη μητέρα και ο κάθε δημιουργός-τεχνίτης ποιεί με διαφορετικά μέσα ένα διαφορετικό ποίημα-καλλιτέχνημα, ώστε και οι ίδιοι οι μαθητές να ποιήσουν ηλεκτρονικά «ποιήματα» για τη δική τους μητέρα. Η γνωριμία με την ποίηση κάτω από το συγκεκριμένο θεματικό άξονα θα δείξει ότι η λογοτεχνία μπορεί να γεννήσει πολλά επιφωνήματα άρα και συναισθήματα.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Λυκείου
↘ Μεταπολεμική και σύγχρονη ποίηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Γιορτές
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
↘ Διήγημα
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Παραμύθια-μύθοι-λαϊκή αφήγηση
↘ Δημοτικά τραγούδια
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Υπερρεαλισμός
↘ Συμβολισμός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
↘ Γενιά του 1970
↘ Σύγχρονη λογοτεχνία
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σύμβολο
↘ Εσωτερικός μονόλογος
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Παράγραφος
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Μουσική-τραγούδι
↘ Μελοποιημένη ποίηση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)01/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Αλεξάνδρου, Άρης. Με τι μάτια τώρα πια.
  • Βιζυηνός, Γεώργιος. Το αμάρτημα της μητρός μου.
  • Δημουλά, Κική. Σημείο αναγνωρίσεως.
  • Δημουλά, Κική. Βιογραφικός πίνακας (Στη μάνα μου).
  • Ευαγγέλου, Ανέστης. Μην απορείς, μητέρα.
  • Θεοδώρου, Βικτωρία. Εγκώμιο.
  • Καρβέλης, Τάκης. Ήρθε και πάλι σήμερα.
  • Μαστοράκη, Τζένη. Περίληψη.
  • Ταχτσής, Κώστας. Τα ρέστα.
  • Τσακνιάς, Σπύρος. Επίσκεψη.