Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Γενιά από γεννώ/τέχνη από τίκτω/ποίημα από ποιώ: Το τρόσωπο της μητέρας [2,52 MB]
  • Γενιά από γεννώ/τέχνη από τίκτω/ποίημα από ποιώ: Το τρόσωπο της μητέρας [5,96 MB]

Γενιά από γεννώ, τέχνη από τίκτω, ποίημα από ποιώ: Το πρόσωπο της μητέρας

  • Δημιουργός: Αθηνά Οφρυδοπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Για την εφαρμογή του παρόντος σεναρίου απαιτήθηκαν συνολικά 8 διδακτικές ώρες εκ των οποίων οι δύο πρώτες και οι δύο τελευταίες αφιερώθηκαν στις δραστηριότητες της Α΄ προαναγνωστικής και Γ΄ μεταναγνωστικής φάσης και οι τέσσερις ώρες στη Β΄ φάση της κυρίως ανάγνωσης.

Πιο συγκεκριμένα, η Α΄ φάση αναλώθηκε στη συζήτηση για τις έννοιες ποίηση, γενιά, τέχνη μετά από αφόρμηση δύο ολιγόλεπτων αποσπασμάτων από γνωστές ταινίες.

Στη Β΄ φάση οι μαθητές εργάστηκαν ομαδοσυνεργατικά, μελετώντας τα κείμενα που ανθολογούνται στο σχολικό εγχειρίδιο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄ Λυκείου με κοινό θεματικό άξονα το πρόσωπο της μητέρας. Μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες οι μαθητές κινήθηκαν και σε άλλες μορφές τέχνης (ζωγραφική, γλυπτική, μουσική, κινηματογράφος-θέατρο) και εξέτασαν πώς τα εκφραστικά μέσα υπηρέτησαν το ίδιο μοτίβο. Τα παιδιά κατάλαβαν ότι η κάθε γενιά τίκτει ένα ποίημα για τη μητέρα, κάθε δημιουργός–τεχνίτης ποιεί με διαφορετικά μέσα ένα διαφορετικό ποίημα-καλλιτέχνημα και τελικά, οι ίδιοι οι μαθητές ποίησαν ηλεκτρονικά ποιήματα για τη δική τους μητέρα.

Στη Γ΄ φάση οι μαθητές παρουσίασαν τα αποτελέσματα των εργασιών τους στην ολομέλεια της τάξης και συναγωνίστηκαν στην ταχύτητα και όχι στην ποιότητα των εργασιών τους, για να προλάβουμε τη γιορτή της μητέρας στις 11-5-2014.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Λυκείου
↘ Μεταπολεμική και σύγχρονη ποίηση
↘ Μεταπολεμική και σύγχρονη πεζογραφία
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Γιορτές
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Υπερρεαλισμός
↘ Συμβολισμός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Γενιά του 1970
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σύμβολο
↘ Εσωτερικός μονόλογος
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μουσική-τραγούδι
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)28/04/2014
Χρονολογία έως09/05/2014
Σχολική μονάδα

Γενικό Λύκειο Χρυσούπολης Καβάλας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Αλεξάνδρου, Άρης. Με τι μάτια τώρα πια.
  • Βιζυηνός, Γεώργιος. Το αμάρτημα της μητρός μου.
  • Δημουλά, Κική. Βιογραφικός πίνακας (Στη μάνα μου).
  • Δημουλά, Κική. Σημείο αναγνωρίσεως.
  • Ευαγγέλου, Ανέστης. Μην απορείς, μητέρα.
  • Θεοδώρου, Βικτωρία. Εγκώμιο.
  • Καρβέλης, Τάκης. Ήρθε και πάλι σήμερα.
  • Μαστοράκη, Τζένη. Περίληψη.
  • Ταχτσής, Κώστας. Τα ρέστα.
  • Τσακνιάς, Σπύρος. Επίσκεψη.