Κατεβάστε το σενάριο

Η μηχανή του χρόνου: εργασία και μετανάστευση

  • Δημιουργός: Μποτέλη Στεφανία

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στο σενάριο αυτό οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να προετοιμάσουν και να παρουσιάσουν στην τάξη μια εκπομπή με θέμα «Η μηχανή του χρόνου: εργασία και μετανάστευση». Για τον σκοπό αυτό στο πλαίσιο των ομάδων τους και με βάση τα φύλλα εργασίας που θα έχει προετοιμάσει ο διδάσκων/η διδάσκουσα, αρχικά θα διερευνήσουν τους ιστορικούς, οικονομικούς, κοινωνικούς και πολιτικούς λόγους που ώθησαν τους Νεοέλληνες στη μετανάστευση σε διαφορετικές ιστορικές φάσεις έως σήμερα και θα αποσαφηνίσουν τη στενή σχέση που συνδέει το φαινόμενο της μετανάστευσης με την ανεργία και την εξεύρεση εργασίας αλλά και με την προσδοκία ενός καλύτερου επαγγελματικού μέλλοντος και καλύτερων συνθηκών ζωής σε κάποια άλλη χώρα.
Για την έρευνά τους αυτή οι μαθητές/τριες θα μελετήσουν το υλικό που προτείνει ο διδάσκων/η διδάσκουσα στα σχετικά φύλλα εργασίας (ή θα αναζητήσουν και νέο υλικό μέσω της ιστοεξερεύνησης στην εκδοχή project). Στη συνέχεια θα οργανώσουν το υλικό που θα έχουν περισυλλέξει, θα δομήσουν το κείμενο της εκπομπής τους και θα καθορίσουν τη διάταξη της ύλης τους με τη βοήθεια του επεξεργαστή κειμένου στο πλαίσιο του προσχεδιασμένου προφορικού λόγου που απαιτεί μια εκπομπή ερευνητικής δημοσιογραφίας.
Για τον σκοπό αυτό θα προκαθοριστούν ορισμένα κριτήρια για την οργάνωση της δομής και του περιεχομένου αλλά και για την παρουσίαση της εκπομπής: τεκμηριωμένος δημοσιογραφικός λόγος και πολύπλευρη αντιμετώπιση του θέματος που θα εγγυάται την αντικειμενικότητα της εκπομπής, σοβαρό ύφος, ποικιλία υλικού (προβολή βίντεο, φωτογραφιών, συνεντεύξεων, παρουσίαση πρωτοσέλιδων εφημερίδων και αποσπασμάτων από σχετικά άρθρα, λογοτεχνικά κείμενα κ.τ.λ.), δομημένος προφορικός λόγος, εύληπτη και ζωντανή παρουσίαση, χρήση συγκεκριμένων γλωσσικών στοιχείων [ρητορικών ερωτήσεων, επιφωνηματικών προτάσεων, β΄ πληθυντικού προσώπου που επιβάλλει η επικοινωνία με το κοινό, διαφορετικών εγκλίσεων ανάλογα με την τροπικότητα (υποτακτική και προστακτική για προτροπή που απευθύνεται στο κοινό π.χ. «ας δούμε τώρα…», «παρακολουθήστε τώρα..», οριστική για περιγραφή και αφήγηση γεγονότων, καταστάσεων, συναισθημάτων κ.τ.λ.), συγκεκριμένων παραγλωσσικών και εξωγλωσσικών στοιχείων (επιτονισμός φωνής, κινήσεις χεριών και σώματος)].
Στη συνέχεια οι ομάδες θα εργαστούν εκτός σχολικής τάξης και θα βιντεοσκοπήσουν την εκπομπή τους. Θα ακολουθήσει στο εργαστήριο πληροφορικής το μοντάζ της εκπομπής και στην τάξη η προβολή της εκπομπής μετά από τη σύνθεση όλων των μερών που δημιούργησαν οι ομάδες.
Μετά την προβολή της εκπομπής θα ακολουθήσει συζήτηση που θα επικεντρωθεί περισσότερο στις ποιοτικές και ποσοτικές ομοιότητες και διαφορές που παρουσίασαν τα διάφορα μεταναστευτικά ρεύματα Νεοελλήνων προς άλλες χώρες σε σχέση κυρίως με την εργασία και το επάγγελμα (π.χ. ηλικία και μορφωτικό επίπεδο μεταναστών, επαγγελματική ιδιότητα πριν μεταναστεύσουν, επαγγέλματα που έκαναν στις χώρες υποδοχής, επαγγελματική ανέλιξη, συνθήκες εργασίας στις χώρες υποδοχής, συμβολή μεταναστών στην οικονομική και πνευματική ανάπτυξη τόσο της πατρίδας τους όσο και της χώρας υποδοχής τους).
Στο τέλος, θα ακολουθήσει αξιολόγηση με βάση τα κριτήρια που έχουν προκαθοριστεί στην ολομέλεια αναφορικά με τη δομή, το περιεχόμενο, την παρουσίαση και τη σκηνοθεσία, το μοντάζ της εκπομπής και την αποτελεσματική ένταξη του προφορικού λόγου στο συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Το σχολείο στο χρόνο
↘ Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ιστολόγια
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Ιστορία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εκτός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)01/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση