Κατεβάστε το σενάριο

Η μηχανή του χρόνου: εργασία και μετανάστευση

  • Δημιουργός: Στεφανία Μποτέλη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Κατά την εφαρμογή του συγκεκριμένου σεναρίου οι μαθητές και οι μαθήτριες προετοίμασαν και παρουσίασαν στην τάξη μια εκπομπή με θέμα «Η μηχανή του χρόνου: εργασία και μετανάστευση». Για τον σκοπό αυτό αρχικά στην ολομέλεια έγινε προβολή βίντεο και μελετήθηκαν λογοτεχνικά κείμενα πολλά από τα οποία αντλήθηκαν από την ενότητα του βιβλίου της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β' Γυμνασίου με τίτλο «Η αποδημία • Ο καημός της ξενιτιάς • Ο ελληνισμός έξω από τα σύνορα • Τα μικρασιατικά • Οι πρόσφυγες». Στη συνέχεια στο πλαίσιο των ομάδων τους και με βάση τα φύλλα εργασίας που προτάθηκαν από τη συντάκτρια με ορισμένες αλλαγές, οι μαθητές/τριες αρχικά διερεύνησαν τους ιστορικούς, οικονομικούς, κοινωνικούς και πολιτικούς λόγους που ώθησαν τους Έλληνες στη μετανάστευση σε διαφορετικές ιστορικές φάσεις έως σήμερα δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα κατά τη μελέτη τους στη στενή σχέση που συνδέει το φαινόμενο της μετανάστευσης με την ανεργία και την εξεύρεση εργασίας.

Στη συνέχεια με βάση το υλικό που συγκέντρωσαν δόμησαν το κείμενο της εκπομπής τους στο πλαίσιο του προσχεδιασμένου προφορικού λόγου που απαιτεί μια εκπομπή ερευνητικής δημοσιογραφίας, αφού πρώτα στην ολομέλεια είχε προηγηθεί η αποδόμηση μιας τέτοιου είδους εκπομπής και είχαν προκαθοριστεί ορισμένα κριτήρια για την οργάνωση της δομής και του περιεχομένου αλλά και για την παρουσίαση της. Ακολούθησαν η βιντεοσκόπηση της εκπομπής που έγινε και εκτός σχολείου και στη βιβλιοθήκη του σχολείου με τη βοήθεια της διδάσκουσας, η δημιουργία των ταινιών ανά ομάδα και τέλος η σύνθεση των ταινιών από την ομάδα τεχνικής υποστήριξης.

Τέλος, έγινε η προβολή της εκπομπής στην ολομέλεια με τη βοήθεια βιντεοπροβολέα και ακολούθησε η αξιολόγηση της με βάση τα κριτήρια που είχαν ήδη προκαθοριστεί αναφορικά με τη δομή, το περιεχόμενο, την παρουσίαση και τη σκηνοθεσία, το μοντάζ και την αποτελεσματική ένταξη του προφορικού λόγου στο συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο. Η εφαρμογή του σεναρίου ολοκληρώθηκε με την εξαγωγή συμπερασμάτων μετά από στοχευμένη συζήτηση που επικεντρώθηκε στις ποιοτικές και ποσοτικές ομοιότητες και διαφορές που παρουσίασαν τα διάφορα μεταναστευτικά ρεύματα Ελλήνων προς άλλες χώρες σε σχέση κυρίως με την εργασία και το επάγγελμα. Ακολούθησε αξιολόγηση της εφαρμογής από τους μαθητές/τριες που αφορούσε και στο περιεχόμενό της και στην παιδαγωγική μέθοδο που ακολουθήθηκε (ομαδοσυνεργατική).

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ιστολόγια
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Ιστορία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εκτός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Η μεγάλη χρονική διάρκεια της εφαρμογής (σημειωτέον ότι εκτός από τις ώρες που δηλώνονται χρειάστηκαν και επιπλέον ώρες εκτός μαθήματος που δόθηκαν από άλλους συναδέλφους για την υποστήριξη των ομάδων και την τεχνική επεξεργασία της ταινίας) μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι, για να εφαρμοστεί το προτεινόμενο σενάριο χωρίς την πίεση του χρόνου και της διδακτέας ύλης, θα ήταν προτιμότερο να αποκτήσει τη μορφή ερευνητικής εργασίας (μέθοδος project) στο πλαίσιο Πολιτιστικού Προγράμματος που μπορεί να αναλάβει ο /η φιλόλογος σε συνεργασία με τον/την καθηγητή/τρια της Πληροφορικής ή με καθηγητή/τρια κάποιας άλλης ειδικότητας. Έτσι, στο πλαίσιο ενός Πολιτιστικού Προγράμματος το σενάριο θα μπορούσε να γίνει ευρύτερα διαθεματικό εμπλέκοντας και άλλα μαθήματα, όπως τη Μουσική και τα Εικαστικά. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν τα παραπάνω αντικείμενα παράλληλα με τον/την φιλόλογο που εφαρμόζει το σενάριο μπορούν να επικεντρώσουν τη διδασκαλία τους σε εικαστικά και μουσικά έργα που θίγουν το ζήτημα της εργασίας σε συνδυασμό με τη μετανάστευση.

Χρονολογία (από)24/02/2014
Χρονολογία έως13/04/2014
Σχολική μονάδα

2ο Γυμνάσιο Χαριλάου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση