Κατεβάστε το σενάριο

Επιχειρηματολογία, πολυτροπικότητα και λογοτεχνία για τη σωτηρία του περιβάλλοντος

  • Δημιουργός: Τρίμη-Κύρου Κατερίνα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Το σενάριο συνδυάζει:
• ένα δίκτυο αναγνώσεων (κάποια λογοτεχνικά και μη κείμενα, μονοτροπικά και πολυτροπικά, που περιλαμβάνονται στα σχολικά εγχειρίδια ή προέρχονται από άλλες πηγές),
• την αναζήτηση στο διαδίκτυο, ευρείας χρήσης λογισμικά, την πλατφόρμα wiki και άλλα ψηφιακά μέσα (φωτογραφική μηχανή ή κάμερα), ανάλογα με τις επιλογές των μαθητών/τριών κατά την παραγωγή λόγου και
• την εργασία σε ομάδες (εντός και εκτός της τάξης).
Κατά σειρά οι δραστηριότητες προβλέπουν:
• μελέτη της επιστολής Ινδιάνου αρχηγού με παράλληλη διερεύνηση αφενός της τεχνικής της ανάγνωσης-κατανόησης, αφετέρου της λογικής των επιχειρηματολογικών κειμένων,
• προσέγγιση του αποσπάσματος «Μαύρο κύμα», εικονογράφηση του αποσπάσματος καθώς και της συνέχειας της πλοκής που θα επινοήσουν οι ομάδες και διερεύνηση της λογικής του πολυτροπικού κειμένου,
• προβολή της μεταφοράς του συγκεκριμένου βιβλίου σε κινούμενο σχέδιο, πρώτη προσέγγιση του κινηματογραφικού κώδικα και παραγωγή επιχειρηματολογικού λόγου για τη σύγκριση των διαφορετικών εκδοχών παρουσίασης της ιστορίας,
• αναζήτηση πληροφοριακού υλικού σε ιστοσελίδες που αναφέρονται σε οικολογικό θέμα και παράλληλη διερεύνηση των χαρακτηριστικών διαφόρων κειμενικών ειδών που κατατάσσονται στην επιχειρηματολογία, με τελικό παραδοτέο ένα πολυτροπικό κείμενο που να προβάλλει ένα οικολογικό ζήτημα (άρθρο, αφίσα κτλ.),
• παρακολούθηση και σχολιασμός ντοκιμαντέρ με οικολογικό θέμα,
• προσέγγιση του διηγήματος «Μανιτάρια στην πόλη»,
• θεατρικό παιχνίδι (δρώμενο και ανακριτική καρέκλα) για την προσέγγιση του λογοτεχνικού κειμένου «Το δέντρο που έδινε»,
• προσέγγιση του διηγήματος «Ο άνθρωπος που φύτευε δέντρα» και προτάσεις για κάποιες οικολογικού περιεχομένου δράσεις της μαθητικής κοινότητας,
• χωρισμός σε σκηνές και παραγωγή ενός κόμικ ή ενός «φωτο-κόμικ» για ένα από τα τρία τελευταία λογοτεχνικά κείμενα.
Η παραγωγή κειμένων ακολουθείται από παρουσίαση στην ολομέλεια και συχνά ετεροαξιολόγηση των ομάδων είτε δια ζώσης είτε μέσω wiki.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Γυμνασίου
↘ Ταξίδι στον κόσμο της φύσης
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Πεζογράφημα-αφήγημα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Νεοελληνική Λογοτεχνία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Στην πληρότητά του απαιτεί πολλές διδακτικές ώρες, αλλά οι δραστηριότητες έχουν μια αυτονομία, συνεπώς είναι δυνατόν να εφαρμοστούν μόνο μερικές από αυτές.

Χρονολογία (από)08/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση