Κατεβάστε το σενάριο

Επιχειρηματολογία, πολυτροπικότητα και λογοτεχνία για τη σωτηρία του περιβάλλοντος

  • Δημιουργός: Ελένη Ξυλά

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Το σενάριο στόχευε οι μαθητές/-τριες:
• να έρθουν σε επαφή με διαφόρων ειδών κείμενα που έχουν ως θέμα/πηγή έμπνευσης τα οικολογικά προβλήματα και να διευρύνουν τις γνώσεις τους όσον αφορά αυτά τα προβλήματα, τις αιτίες και τους τρόπους θεραπείας τους∙
• να προβληματιστούν πάνω στην οικολογική ηθική (σεβασμός της φύσης, «πράσινη» οικονομική ανάπτυξη, διάσωση του περιβάλλοντος για τις κατοπινές γενιές, υπεύθυνη και ενεργή στάση των πολιτών) και να τους δοθεί η δυνατότητα να αναπτύξουν οικολογική συνείδηση πάνω σε στέρεες γνώσεις∙
• να αναπτύξουν κριτική στάση απέναντι στον κόσμο που ζουν και ιδίως απέναντι στον καταναλωτισμό

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Γυμνασίου
↘ Ταξίδι στον κόσμο της φύσης
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Απλή πρόταση
↘ Κύριες προτάσεις
↘ Ονοματικές δευτερεύουσες προτάσεις
↘ Επιρρηματικές δευτερεύουσες προτάσεις
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Περιβαλλοντική Αγωγή
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Η συντάκτρια του σεναρίου σημειώνει ότι, καθώς πρόκειται για διαθεματικό σενάριο, οι δραστηριότητες θα διαδέχονται η μια την άλλη, παραβλέποντας τον χωρισμό των εβδομαδιαίων ωρών σε ώρες Γλώσσας και ώρες Λογοτεχνίας. Αυτό σημαίνει π.χ. ότι μπορεί επί μία εβδομάδα όλες οι ώρες να αφιερώνονται τυπικά στο ένα από τα δύο μαθήματα. Μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορεί πραγματικά να εξευρεθεί ο απαιτούμενος χρόνος. Εναλλακτικά ίσως το συγκεκριμένο σενάριο θα μπορούσε να ενταχθεί στην υλοποίηση προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

Χρονολογία (από)21/11/2012
Χρονολογία έως31/01/2013
Σχολική μονάδα

Γυμνάσιο Ν. Επιβατών

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές