Κατεβάστε το σενάριο

Ενεργοί μαθητές

  • Δημιουργός: Μιχάλης Καπετανής

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Σκοπός του σεναρίου είναι αρχικά να συζητήσουν και να προβληματιστούν οι μαθητές σε σχέση με τον εθελοντισμό και την ανάγκη που υπάρχει στις μέρες μας να προβληθούν και να ενισχυθούν πολλές εθελοντικές δράσεις. Θα πρέπει επίσης οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν ότι αυτό που θα λειτουργήσει και έξω από τα όρια του μαθήματος ως ενημερωτικός δίαυλος για διαφορετικές εθελοντικές ομάδες και δράσεις. Με τον τρόπο αυτό το σενάριο φιλοδοξεί να εμπνεύσει και στη συνέχεια εμπλέξει τους μαθητές σε αντίστοιχες δράσεις και κατ’ επέκταση να τους καταστήσει ενεργούς πολίτες (ερέθισμα→ προβληματισμός→ (αυτό)οργάνωση→ δράση→ αποτελέσματα). Παράλληλα, οι μαθητές προσεγγίζουν και ανακαλύπτουν τα όσα αφορούν στις δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις (αιτιολογικές και αποτελεσματικές) δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά.
Οι μαθητές, κατά την 1η φάση του σεναρίου, δημιουργούν ένα κοινό ιστολόγιο με θέμα τον εθελοντισμό, το οποίο εμπλουτίζουν με πηγές κατάλληλες ώστε να διαφαίνεται ο επικοινωνιακός του στόχος και η ομάδα στην οποία απευθύνεται (μαθητική κοινότητα), προκειμένου οι συμμαθητές τους να γνωρίσουν τρόπους δράσης στα ποικίλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνάνθρωποί τους στον κοινωνικό τους περίγυρο. Στη συνέχεια, κατά τη 2η φάση, οι ομάδες αξιοποιώντας τις πηγές που εντόπισαν αποδομούν κείμενα που έχουν εντοπίσει και συνθέτουν δικές τους δευτερεύουσες προτάσεις που δηλώνουν το αίτιο και το αποτέλεσμα. Τέλος, προβαίνουν στην παραγωγή δικού τους γραπτού λόγου με θέμα τον «εθελοντισμό» και στον σχολιασμό τόσο του περιεχομένου όσο και της χρήσης δευτερευουσών αιτιολογικών και αποτελεσματικών προτάσεων πάνω στα κείμενα των συμμαθητών τους.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Γυμνασίου
↘ Ειρήνη-Πόλεμος
↘ Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών
↘ Τέχνη, μια γλώσσα για όλους, σε όλες τις εποχές
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Σύνδεσμοι
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)06/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση