Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [48,73 KB]

Ομιλίες με κοινωνικό προβληματισμό

  • Δημιουργός: Έφη Λιγούτσικου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Στο συγκεκριμένο σενάριο οι μαθητές προσπάθησαν να διερευνήσουν κοινωνικά προβλήματα της σύγχρονης ζωής, να καταγράψουν τις βασικές έννοιες/γνωρίσματα αυτών των προβλημάτων, να σημειώσουν αίτια, συνέπειες και να προτείνουν λύσεις. Η συλλογιστική ήταν αρχικά να σχεδιάσουν ένα PowerPoint στο οποίο θα παρουσίαζαν συνοπτικά τα προαναφερθέντα στοιχεία του προβλήματος της επιλογής τους. Στόχος επόμενος ήταν να συντάξουν με βάση τα παραπάνω στοιχεία και το PowerPoint τη δική τους ομιλία. Έναυσμα ευαισθητοποίησης στάθηκε η παρακολούθηση ομιλίας μιας έφηβης μαθήτριας από τον ιστότοπο της Βουλής των Εφήβων (Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων) για το θέμα των ναρκωτικών. Οι μαθητές κλήθηκαν να αναγνωρίσουν τα χαρακτηριστικά του κειμενικού είδους της ομιλίας, να παρατηρήσουν τη δομή και την επιχειρηματολογία της ομιλίας και να καταγράψουν τις γλωσσικές επιλογές της ομιλήτριας, τα εξωγλωσσικά και παραγλωσσικά στοιχεία. Στη συνέχεια, δημιούργησαν στο πλαίσιο των ομάδων τους τη δική τους ομιλία για το κοινωνικό πρόβλημα που επέλεξαν αξιοποιώντας κείμενα από ιστοσελίδες, πρακτικά από τον ιστότοπο της Βουλής των Εφήβων, κείμενα από το σχολικό εγχειρίδιο ή υλικό που οι ίδιοι αναζήτησαν στο διαδίκτυο. Βοηθητικά για τη σύνταξη της ομιλίας τους θα λειτούργησε και το PowerPoint που ήδη έχουν διαμορφώσει σχετικά με το πρόβλημα επιλογής τους. Οι ομιλίες εκφωνήθηκαν στη σχολική αίθουσα και διατυπώθηκαν από τους μαθητές-ακροατές απόψεις ή ενστάσεις σχετικά με τα θέματα που διατυπώθηκαν και συζητήθηκαν δράσεις για την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας για τα κοινωνικά προβλήματα που παρουσιάστηκαν. Ακολούθησε τέλος η αξιολόγηση των ομιλιών σε μία αναστοχαστική διαδικασία.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Βιώνοντας προβλήματα της καθημερινής ζωής
↘ Συζητώντας για σύγχρονα κοινωνικά θέματα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
↘ Πόλη
↘ Αθλητισμός-Διατροφή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εκτός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)06/03/2015
Χρονολογία έως03/04/2015
Σχολική μονάδα

Ζάννειο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Πειραιά

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών