Κατεβάστε το σενάριο

Ομιλίες με κοινωνικό προβληματισμό

  • Δημιουργός: Θεοδώρα Τριαντοπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στο σενάριο αυτό οι μαθητές διερευνούν κοινωνικά προβλήματα ή προβλήματα της σύγχρονης ζωής και σχεδιάζουν τη δική τους ομιλία. Αρχικά, παρακολουθούν την ομιλία μίας έφηβης μαθήτριας από τον ιστότοπο της Βουλής των Εφήβων (Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων) για το θέμα των ναρκωτικών, αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά του κειμενικού είδους της ομιλίας, παρατηρούν τη δομή και την επιχειρηματολογία της και καταγράφουν τις γλωσσικές επιλογές της ομιλήτριας, τα εξωγλωσσικά και τα παραγλωσσικά στοιχεία. Στη συνέχεια, οι μαθητές δημιουργούν σε ομάδες τη δική τους ομιλία για ένα κοινωνικό πρόβλημα που επιλέγουν, αξιοποιώντας κείμενα από ιστοσελίδες, πρακτικά από τον ιστότοπο της Βουλής των Εφήβων, κείμενα από το σχολικό εγχειρίδιο ή υλικό που οι ίδιοι ανευρίσκουν χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου. Επιπλέον, κατασκευάζουν ένα PowerPoint που συνοδεύει την ομιλία τους. Οι ομιλίες εκφωνούνται στη σχολική αίθουσα και αμέσως μετά διατυπώνονται στην ολομέλεια απόψεις ή ενστάσεις πάνω στις θέσεις που διατυπώθηκαν. Τέλος, στην ολομέλεια συζητούνται και αποφασίζονται δράσεις για την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας για τα κοινωνικά προβλήματα που παρουσιάστηκαν. Ακολουθεί η αξιολόγηση των ομιλιών σε μία αναστοχαστική διαδικασία.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Βιώνοντας προβλήματα της καθημερινής ζωής
↘ Συζητώντας για σύγχρονα κοινωνικά θέματα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Σύνδεση προτάσεων
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση