Κατεβάστε το σενάριο

Παράξενες Ιστορίες

  • Δημιουργός: Φωτεινή Μητσώνη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο είχε ως τελική δραστηριότητα τη συγγραφή μικρής έκτασης άρθρων από τις ομάδες των μαθητών, αφηγηματικών δηλαδή κειμένων με χαρακτηριστικά μικρής έκτασης είδησης, με θέμα ένα παράξενο περιστατικό. Αποσκοπούσε στην αξιοποίηση της φαντασίας των μαθητών από το τη μία και στον πειραματισμό στην συμπαραγωγή κειμένων. Οι μαθητές, μετά από την παρουσίαση του σχεδίου εργασίας και την επεξεργασία μερικών σχετικών άρθρων που αφηγούνται «παράξενα» περιστατικά, κλήθηκαν να αναζητήσουν στο διαδίκτυο ειδήσεις που αφηγούνται τέτοια περιστατικά. Οι ομάδες παρουσίασαν τις ειδήσεις που επέλεξαν, κάνοντας παρατηρήσεις για τα χαρακτηριστικά του κειμένου (χαρακτηριστικά αφήγησης, πρωταγωνιστές, χαρακτηριστικά άρθρου, τρόπος δήλωσης του χρόνου). Κατόπιν συνέγραψαν τη συνέχεια των πάραξενων αυτών ιστοριών, αφού η μία ομάδα τροφοδότησε την άλλη με ιδέες, υπό τη μορφή υποθέσεων, για το τι θα μπορούσε να έχει επακολουθήσει στην ιστορία που η κάθε είδηση αφηγείται. Οι συνέχειες των ιστοριών, υπό τη μορφή άρθρων, δημοσιεύτηκαν σε ηλεκτρονικό περιβάλλον (ιστολόγιο), παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια και αξιολογήθηκαν. (Η τελευταία φάση του σεναρίου προέβλεπε τη συγγραφή, μετά από μικρή έρευνα στο σχολείο και στο ευρύτερο περιβάλλον τους για «παράξενα» περιστατικά, πρωτότυπων άρθρων με παράξενες ειδήσεις. Η φάση αυτή δεν πραγματοποιήθηκε λόγω χρόνου, καθώς το σενάριο εφαρμόστηκε στο τέλος της σχολικής χρονιάς).

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Γυμνασίου
↘ Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Σύνδεσμοι
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Επιρρηματικές δευτερεύουσες προτάσεις
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Ειδησεογραφικά
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)29/04/2014
Χρονολογία έως21/12/2014
Σχολική μονάδα

3ο Γυμνάσιο Νίκαιας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ