Αναπαραστάσεις της ελληνικής αστικής οικογένειας σε ελληνικές ταινίες του 1957-1962
Δημιουργός: Γεωργία-Ζέτα Τσίγκα
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
- Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
- Διαθεματικό: Όχι
Εφαρμοσμένο σενάριο
Το σενάριο στηρίζεται
- Θεοδώρα Τριαντοπούλου, Αναπαραστάσεις της ελληνικής αστικής οικογένειας σε ελληνικές ταινίες του 1957-1962
Περίληψη
Η εφαρμογή του σεναρίου πραγματοποιείται αφού οι μαθητές /-τριες έρθουν σε επαφή με το περιεχόμενο της υποενότητας «Β: Εγκλίσεις – Χρόνοι», 2η Ενότητα, και της υποενότητας: «ΣΤ: Επιλέγοντας το κατάλληλο επίπεδο ύφους», 7η Ενότητα. Η εφαρμογή υιοθετεί την περιγραφή που δίνει ο συντάκτης, σύμφωνα με την οποία: «Στο σενάριο αυτό οι μαθητές έρχονται σε επαφή με αναπαραστάσεις παλαιότερων μορφών της ελληνικής αστικής οικογένειας, καθώς επεξεργάζονται σε ομάδες αποσπάσματα ελληνικών ταινιών της περιόδου 1957-1962: “Η Θεία από το Σικάγο” (1957), “Ο Θόδωρος και το δίκαννο” (1962) και “Μερικοί το προτιμούν κρύο” (1962). […] Οι μαθητές παρατηρούν, ανακαλύπτουν, αποδελτιώνουν και αναλύουν αποσπάσματα των ελληνικών ταινιών που σχετίζονται με το θέμα αυτό.»
Σκοπός των εργασιών μας είναι να δημιουργήσουν οι μαθητές προφορικές εισηγήσεις συνοδευόμενες από αρχεία παρουσιάσεων (PowerPoint) και να αναφερθούν στο πρόβλημα που απασχολεί τους ήρωες της ταινίας, τη δομή της οικογένειας, τις σχέσεις και τον ρόλο του κάθε ήρωα στην οικογένεια. Για την τεκμηρίωση των θέσεών τους και εμβαθύνοντας τις γνώσεις τους από τις διδαχθείσες Ενότητες, οι μαθητές μέσα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες αξιοποιούν τόσο τις γλωσσικές επιλογές των ηρώων σε συνδυασμό με τα παραγλωσσικά και εξωγλωσσικά στοιχεία της επικοινωνίας όσο και τα ανάλογα κινηματογραφικά πλάνα. Παράλληλα, εντοπίζουν τον ρόλο όλων αυτών των στοιχείων στη διαμόρφωση του κωμικού ύφους των σκηνών.»
Διδακτική Ενότητα | → Νεοελληνική Γλώσσα ↘ Β Γυμνασίου ↘ Ζούμε με την οικογένεια |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Οικογένεια ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Μορφολογία ↘ Ρήματα ↘ Σύνταξη ↘ Πρόταση ↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία ↘ Λεξική και προτασιακή σημασία ↘ Γλωσσική ποικιλία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση ↘ Γραπτό ↘ Προφορικό ↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου) ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Εξήγηση ↘ Περίληψη ↘ Κειμενικά είδη ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Θεατρικές σειρές ↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα ↘ Γλωσσική ποικιλία ↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Τεχνική διάσταση ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Επικοινωνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Υβριδικό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Εξήγηση ↘ Περίληψη ↘ Κειμενικά είδη ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Θεατρικές σειρές ↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 7-12 διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | 18/11/2014 |
Χρονολογία έως | 12/01/2015 |
Σχολική μονάδα | Γυμνάσιο - Λυκειακές Τάξεις Μακρυχωρίου Λάρισας |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Εφαρμογές γραφείου → Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση → Φορητοί υπολογιστές |