Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Αρχείο 1 [1,14 MB]

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [797,71 KB]

Η πραγμάτωση του κειμενικού είδους του βιογραφικού σημειώματος σε σχέση με πρακτικές επικοινωνίας και πτυχές της ευρύτερης κοινωνικοπολιτικής και οικονομικής πραγματικότητας

  • Δημιουργός: Άννα Τρίγκατζη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Οι μαθητές κλήθηκαν να επεξεργαστούν σε ομάδες, σύμφωνα με τη μέθοδο project, ένα πρόβλημα και μέσα από στάδια ανοιχτής διερεύνησης, ομαδικής διαπραγμάτευσης και ανατροφοδότησης να καταλήξουν στην παραγωγή ενός προϊόντος που θα αποτύπωνε την εργασία που είχε προηγηθεί.

Κεντρικό ερώτημα προς διερεύνηση από τις ομάδες, σύμφωνα με το σενάριο, ήταν αν ο τρόπος πραγμάτωσης του κειμενικού είδους του βιογραφικού σημειώματος στη σύγχρονη μορφή του εκφράζει τις ιδιαιτερότητες του ηλεκτρονικού μέσου αλλά και πτυχές της ευρύτερης κοινωνικοπολιτικής και οικονομικής πραγματικότητας.

Έμφαση δόθηκε στην πραγμάτωση του κειμενικού είδους της παρουσίασης ενώπιον των συμμαθητών τους με την αξιοποίηση του λογισμικού παρουσίασης.

Ταυτόχρονα, με τη συμμετοχή των μαθητών σε διαδικασίες ετεροαξιολόγησης, τους δόθηκε η δυνατότητα να αναπτύξουν μεταγνωστικές δεξιότητες.

Οι ενδιάμεσες φάσεις (4η και 5η) συμπτύχθηκαν σε ένα δίωρο μέσα στην τάξη, ώστε από τις 14 ώρες του σεναρίου να ολοκληρωθεί στις 8.

Τελικά, οι μαθητές αποτύπωσαν τη διερευνητική διαδικασία σε ένα άρθρο.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Λυκείου
↘ Βιογραφικά είδη
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Σύνταξη
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Συντομογραφίες
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Για να ολοκληρωθεί η εφαρμογή του σεναρίου σε 8 διδακτικές ώρες χρειάστηκε να συμπτυχθούν ενδιάμεσες φάσεις (4η-5η) του συνταχθέντος σεναρίου.

Χρονολογία (από)10/03/2015
Χρονολογία έως22/04/2015
Σχολική μονάδα

Γενικό Λύκειο Μεταμόρφωσης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση