Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Αρχείο 1 []

Κροίσος και Σόλων

  • Δημιουργός: Μαρία Παναγιώτου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Η βιωματική προσέγγιση και γνώση της αρχαίας ελληνικής ιστοριογραφίας -και ειδικότερα του ηροδότειου διαλόγου ανάμεσα στον λυδό μονάρχη Κροίσο και στον αθηναίο νομοθέτη Σόλωνα- με την αξιοποίηση του νέου και κριτικού γραμματισμού που προσφέρουν οι ΤΠΕ, μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου να διαμορφώσουν μια πιο σφαιρική εικόνα για τις αντιλήψεις, τη νοοτροπία και το ήθος των δύο πρωταγωνιστών. Κατανοούν ότι η διαφορετική προσέγγιση της έννοιας της ευτυχίας εκφράζει ουσιαστικά την αντίθεση των δύο διαφορετικών πολιτισμών που εκπροσωπούν, οι οποίοι στη συνέχεια θα συγκρουστούν αναπόφευκτα και στο πεδίο της μάχης. Παράλληλα, γνωρίζουν βασικά θέματα που τη συνέχουν, όπως το περιεχόμενο της ανθρώπινης ευτυχίας / ευδαιμονίας και τη ματαιότητα αναζήτησης της ευτυχίας στον πλούτο, την αστάθεια της ανθρώπινης μοίρας, τις έννοιες της «ύβρης», του «φθονερού θείου» και του «μέτρου».
Έρχονται σε επαφή με τον Ηρόδοτο ως λογοτέχνη, εκτιμούν τη δραματοποίηση της αφήγησης, που αποτελεί βασικό μορφολογικό στοιχείο του έργου του και κατανοούν τη θέση και τον ρόλο της νουβέλας στην ιστορική αφήγηση.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Α Γυμνασίου
↘ Ηροδότου Ιστορία
↘ Βιβλίο πρώτο – Ενότητα 2
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Ιστορία
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Ετυμολογία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστορικά
↘ Συγγραφέας
↘ Ηρόδοτος
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Δραματικότητα
↘ Ιστορική αφήγηση
↘ Προοικονομία
↘ Εγκιβωτισμός
↘ Τραγική ειρωνεία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)06/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων