Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [3,84 MB]

Το ταξίδι των λέξεων

  • Δημιουργός: Δημήτρης Ταχματζίδης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο προσφέρεται για εφαρμογή τις δυο πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του σχολείου (αξιοποίηση των 9 διδακτικών ωρών που καλύπτει η διδασκαλία των 3 γλωσσικών μαθημάτων (5 ώρες Αρχαία, 2 ώρες Γλώσσα, 2 ώρες Λογοτεχνία). Αποτελεί μια απόπειρα να δοθεί κατεύθυνση απάντησης στο βασικό ερώτημα των μαθητών που τίθεται συχνά και αφορά στην πρακτική χρησιμότητα της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στο Λύκειο. Επίσης συνδέεται με το προλογικό κείμενο του βιβλίου της Γλώσσας της ίδιας τάξης, «Η πέτρα στη λίμνη» του Τζιάνι Ροντάρι, και επιχειρεί να δώσει μια διάσταση των ορίων των ελληνικών λέξεων μέσα στους αιώνες που χρησιμοποιείται η ελληνική γλώσσα. Αξιοποιεί επίσης την πρόταση του Π.Σ. για διδασκαλία της ποίησης στην Α΄ Λυκείου «Από την παράδοση στον μοντερνισμό» με την προσέγγιση νεότερων ελλήνων ποιητών, όπου παράλληλα με την λεξιλογική επεξεργασία μπορούν οι μαθητές να επεξεργαστούν και τα χαρακτηριστικά της μορφής και να παρατηρήσουν χαρακτηριστικά παραδοσιακής και μοντέρνας ποίησης. Τέλος, στην παραγωγή λόγου οι μαθητές καλούνται να ασκηθούν συνεργατικά στη σύνθεση παραγράφου, μια δεξιότητα που αποτελεί και τη βάση για όλα σχεδόν τα σχολικού τύπου κείμενα τα οποία ζητούνται στο Λύκειο.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Γλώσσα και γλωσσικές ποικιλίες
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία [Λύκειο]
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/01/2015
Χρονολογία έως09/02/2015
Σχολική μονάδα

4ο Γενικό Λύκειο Βέροιας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές