Κατεβάστε το σενάριο

Το ταξίδι των λέξεων

  • Δημιουργός: Ελένη Γούλα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο προσφέρεται για εφαρμογή τις δυο πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του σχολείου (αξιοποίηση των 9 διδακτικών ωρών που καλύπτει η διδασκαλία των 3 γλωσσικών μαθημάτων (5 ώρες Αρχαία, 2 ώρες Γλώσσα, 2 ώρες Λογοτεχνία). Αποτελεί μια απόπειρα να δοθεί κατεύθυνση απάντησης στο βασικό ερώτημα των μαθητών που τίθεται συχνά και αφορά στην πρακτική χρησιμότητα της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στο Λύκειο. Επίσης συνδέεται με το προλογικό κείμενο του βιβλίου της Γλώσσας της ίδιας τάξης, «Η πέτρα στη λίμνη» του Τζιάνι Ροντάρι, και επιχειρεί να δώσει μια διάσταση των ορίων των ελληνικών λέξεων μέσα στους αιώνες που χρησιμοποιείται η ελληνική γλώσσα. Αξιοποιεί επίσης την πρόταση του Π.Σ. για διδασκαλία της ποίησης στην Α΄ Λυκείου «Από την παράδοση στον μοντερνισμό» με την προσέγγιση νεότερων ελλήνων ποιητών, όπου παράλληλα με την λεξιλογική επεξεργασία μπορούν οι μαθητές να επεξεργαστούν και τα χαρακτηριστικά της μορφής και να παρατηρήσουν χαρακτηριστικά παραδοσιακής και μοντέρνας ποίησης. Τέλος, στην παραγωγή λόγου οι μαθητές καλούνται να ασκηθούν συνεργατικά στη σύνθεση παραγράφου, μια δεξιότητα που αποτελεί και τη βάση για όλα σχεδόν τα σχολικού τύπου κείμενα τα οποία ζητούνται στο Λύκειο.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Γλώσσα και γλωσσικές ποικιλίες
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Πόλη
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ιστολόγια
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Κλασικισμός
↘ Υπερρεαλισμός
↘ Συμβολισμός
↘ Μοντερνισμός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Μεσαιωνική εποχή
↘ Επτανησιακή Σχολή
↘ Ποίηση της δεκαετίας 1920
↘ Γενιά του 1930
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σχήματα λόγου
↘ Σύμβολο
↘ Μέτρο-στιχουργία
↘ Ποιητικές φόρμες
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία [Λύκειο]
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)08/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση