Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • ΟΙ ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ ΤΩΝ ΜΗΝΩΝ [298,11 KB]

Οι παροιμίες των μηνών

  • Δημιουργός: Μαρίνα Λάγουρη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Αφορμή για το σενάριο αποτέλεσαν οι παροιμίες του βιβλίου του μαθητή και οι δραστηριότητες του Τετραδίου Εργασιών, που αξιοποίησαν την εκμάθηση των μηνών συνδέοντάς τους με παροιμίες, όπως αυτές έχουν εκφραστεί από τον λαό. Μέσα από τις δραστηριότητες επιχειρήθηκε να καλυφθεί ένα κενό. Αυτό εστίαζε στην ολόπλευρη εκμάθηση των μηνών του έτους με απλές, λαϊκές εκφράσεις, συνδυάζοντας –όπου ήταν δυνατό– τις λέξεις με στοιχεία γραμματισμού. Βασική προϋπόθεση αποτέλεσε η ενεργητική εμπλοκή των μαθητών/-τριών, ώστε να επιτευχθεί η αποτελεσματική μάθηση. Επιπρόσθετα, μέσα από τις δραστηριότητες του σεναρίου αναπτύχθηκε ένας παιγνιώδης τρόπος προσέγγισης, με σκοπό την πρόκληση στην ευχαρίστηση, στην διασκέδαση, στο παίξιμο με τις φράσεις και τα νοήματά τους, ενώ συνέβαλλε στην κριτική και επαγωγική σκέψη τους. Επιπλέον, η επαφή των μαθητών/-τριών, με το κειμενικό είδος των παροιμιών εξάσκησε την διαίσθησή τους κάνοντας υποθέσεις, προκειμένου να ερμηνευτεί το μεταφορικό περιεχόμενο, να κατανοήσουν τη δομή και τη λειτουργία, να αναζητήσουν πληροφορίες που αφορούσαν γλωσσικές ιδιοτυπίες.
Με την πρόταση του σεναρίου αυτού, εμπλουτίστηκε το υλικό του σχολικού εγχειριδίου, ενώ παράλληλα δόθηκε μια άλλη εναλλακτική προοπτική με την ένταξη των ΤΠΕ στη διδασκαλία.

Διδακτική Ενότητα→ Β Δημοτικού
↘ Ενότητα 5: Πάμε για ψώνια;
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Γιορτές
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Ετυμολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Γραφή
↘ Συλλαβισμός
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)06/11/2014
Χρονολογία έως26/11/2014
Σχολική μονάδα

Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές