Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Λόγος Δίκαιος και Άδικος [1,15 MB]

Λόγος Δίκαιος και Άδικος

  • Δημιουργός: Γεωργία (Γιούλη) Αλεξίου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Η συγκεκριμένη διδακτική πρόταση στοχεύει:
α) Στη διδασκαλία της ενότητας «Δίκαιος και Άδικος Λόγος» (εκτός από τα θέματα Εθνικισμός και Μεσσιανισμός), με έμφαση στην άρση της παρανόησης που συνήθως (και μάλλον σκόπιμα) προωθείται πως ο λόγος της Παιδείας οφείλει να τηρεί ήπιους τόνους, να μην έρχεται σε ρήξη, να είναι υποχωρητικός στο όνομα της ευγένειας.
β) Στην επανάληψη – συστηματοποίηση των τρόπων ανάπτυξης παραγράφων, που οι μαθητές έχουν διδαχθεί στις προηγούμενες τάξεις, σπάνια, όμως ολοκληρωμένα και με συστηματικό τρόπο.

Για τον σκοπό αυτό επιλέχτηκαν να χρησιμοποιηθούν κυρίως τα κείμενα που περιλαμβάνει το σχολικό βιβλίο (κατάλληλα για την αποκάλυψη της στρέβλωσης που επιχειρείται να δοθεί στον χαρακτήρα του λόγου της Παιδείας) και να καλυφθεί έτσι θεματικά η ενότητα «Δίκαιος και Άδικος λόγος». Παράλληλη στόχευση είναι να αποκτήσουν οι μαθητές τη δεξιότητα να αναγνωρίζουν τον (τους) τρόπο (τρόπους) ανάπτυξης των παραγράφων ενός κειμένου και να παράγουν λόγο (παραγράφους) με προκαθορισμένους τρόπους ανάπτυξης.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Δίκαιος λόγος και άδικος λόγος
↘ Παράρτημα: διαβάζω και γράφω
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)8/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές