Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [1,9 MB]

Λόγος Δίκαιος και Άδικος

  • Δημιουργός: Ελένη Αντωνίου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο στηρίζεται στην κατανομή των εργασιών σε πέντε ομάδες μαθητών με πέντε ή έξι μέλη αντίστοιχα η καθεμία. Σκοπός τους είναι η παρουσίαση σύντομων ομιλιών με τη βοήθεια αρχείου παρουσίασης (ppt) προς τους συμμαθητές τους με θέμα την προσέγγιση και την εξοικείωση με τη γλώσσα της εξουσίας (άδικος λόγος) και τη γλώσσα της παιδείας (δίκαιος λόγος) καθώς και με τα βασικά χαρακτηριστικά τους, όπως αυτά παρουσιάζονται στα δοθέντα στους μαθητές κείμενα. Στόχος της μελέτης της θεματικής ενότητας και των υποενοτήτων της είναι η υιοθέτηση της ευγένειας στις καθημερινή γλωσσική επικοινωνία των μαθητών και η αποφυγή συγκρούσεων μέσω της χρήσης του διαλόγου και της αμοιβαίας κατανόησης κατά την επικοινωνία με τον περίγυρό τους. Επιπλέον στόχος είναι η συνειδητή εφαρμογή της θεωρίας για την ανάπτυξη παραγράφου μέσα από την πρακτική άσκηση δόμησης συγκεκριμένου τύπου παραγράφου. Θα ακολουθήσει συζήτηση για τα φαινόμενα χρήσης της γλώσσας για ιδιοτελείς σκοπούς. Επιπρόσθετα, θα παρουσιαστεί ο ορισμός του όρου «προπαγάνδα» μέσα από την ερμηνευτική προσέγγιση των κειμένων του βιβλίου της γλώσσας (σελ.201-236, έκδοση 2014). Τα παραπάνω θα προβληθούν σε ένα αρχείο παρουσίασης και, μετά, θα καταγραφούν στο wiki της τάξης. Τέλος, θα γίνει η διάκριση των τρόπων ανάπτυξης παραγράφου σύμφωνα με τη θεωρία του βιβλίου στο Παράρτημα του σχολικού βιβλίου και στην ενότητα «Αναπτύσσω το θέμα κατά παράγραφο» (σελ. 267-270). Στο σενάριο αξιοποιείται η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία με τη μέθοδο project, καλλιεργείται, η συνθετική ικανότητα (οι μαθητές συνθέτουν ένα νέο κείμενο με βάση την έρευνα που έχουν κάνει σχετικά με το κειμενικό είδος και το περιεχόμενο), η αφαιρετική ικανότητα (εντοπισμός και αφαίρεση περιττών στοιχείων της έρευνάς τους) και η μεταγνωστική ικανότητα των μαθητών (αναστοχάζονται και σκέφτονται σύγχρονα φαινόμενα χρήσης της γλώσσας εξουσίας και της γλώσσας παιδείας. Καλλιεργείται, ακόμη, ο κριτικός γραμματισμός (στάση απέναντι στην προπαγάνδα) ο σχολικός γραμματισμός (υλικό για τη θεματική γλώσσα εξουσίας – γλώσσα παιδείας, για τη διάκριση των τρόπων ανάπτυξης παραγράφου) και ο ψηφιακός γραμματισμός (χρήση Η/Υ, χρήση wiki, power point, έρευνα στο διαδίκτυο).

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Δίκαιος λόγος και άδικος λόγος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)06/03/2015
Χρονολογία έως20/03/2015
Σχολική μονάδα

3o Γενικό Λύκειο Αγίας Παρασκευής

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές