Κατεβάστε το σενάριο

Λόγος Δίκαιος και Άδικος

  • Δημιουργός: Γεωργία (Γιούλη) Αλεξίου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Σύμφωνα με το συνταγμένο σενάριο η συγκεκριμένη διδακτική πρόταση στοχεύει :
α) στη διδασκαλία της ενότητας Δίκαιος και Άδικος Λόγος (εκτός από τα θέματα Εθνικισμός – Μεσσιανισμός)με έμφαση στην άρση της παρανόησης που συνήθως (και μάλλον σκόπιμα) προωθείται, πως ο λόγος της Παιδείας οφείλει να τηρεί ήπιους τόνους, να μην έρχεται σε ρήξη, να είναι υποχωρητικός στο όνομα της ευγένειας.
β) στην επανάληψη – συστηματοποίηση των τρόπων ανάπτυξης παραγράφων, που οι μαθητές έχουν διδαχθεί στις προηγούμενες τάξεις, σπάνια όμως ολοκληρωμένα και με συστηματικό τρόπο.

Για τον σκοπό αυτό κατά τη σύνταξη του σεναρίου επιλέχτηκε να χρησιμοποιηθούν κυρίως τα κείμενα που περιλαμβάνει το σχολικό βιβλίο (κατάλληλα για την αποκάλυψη της στρέβλωσης που επιχειρείται να δοθεί στο χαρακτήρα του λόγου της Παιδείας) και να καλυφθεί έτσι θεματικά η ενότητα Δίκαιος και Άδικος λόγος. Παράλληλη στόχευση, σύμφωνα με το σενάριο, είναι να αποκτήσουν οι μαθητές τη δεξιότητα να αναγνωρίζουν τον (τους) τρόπο (τρόπους) ανάπτυξης των παραγράφων ενός κειμένου και να παράγουν λόγο (παραγράφους) με προκαθορισμένους τρόπους ανάπτυξης.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Δίκαιος λόγος και άδικος λόγος
↘ Παράρτημα: διαβάζω και γράφω
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)30/09/2013
Χρονολογία έως11/10/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές