Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Αρχείο 1 [1,46 MB]

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [45,92 MB]

Το ταξίδι

  • Δημιουργός: Παναγιώτα Καφετζή

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Στόχος της συντάκτριας του σεναρίου ήταν να διευρύνει τις δραστηριότητες που συναντώνται στο σχολικό εγχειρίδιο της Νεοελληνικής Γλώσσας, εμπλέκοντας ενεργά τους/τις μαθητές/τριες στις δράσεις ενός σχεδίου εργασίας προκειμένου να οργανώσουν ένα ταξίδι με πραγματικό προορισμό, παράλληλα με την παρακολούθηση των ηρώων του σχολικού εγχειριδίου που ετοιμάζονται για ένα ταξίδι σε έναν φανταστικό τόπο. Το σενάριο καλύπτει ώρες της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Ευέλικτης Ζώνης. Κατά την προετοιμασία του ταξιδιού αξιοποιούνται δραστηριότητες που συναντώνται στο σχολικό βιβλίο, οι οποίες μπορούν να αντικατασταθούν από τις προτάσεις του σεναρίου, ή αυτές να λειτουργήσουν συμπληρωματικά στις σχετικές δράσεις και να διευκολύνουν την εμπέδωση ήδη αποκτημένων γνώσεων.
Οι δράσεις του σεναρίου κινούνται γύρω από την αξιοποίηση των περιεχομένων ενός αρχείου παρουσίασης (PowerPoint), σε κάθε διαφάνεια του οποίου παρουσιάζονται τα στάδια της οργάνωσης ενός ταξιδιού, τα οποία θα πρέπει να συμπληρωθούν προκειμένου να ολοκληρωθεί η αναγκαία προετοιμασία. Ανάμεσα στα προαπαιτούμενα στα οποία καλούνται να ανταποκριθούν οι μαθητές/τριες της Β΄ Τάξης είναι η πρόκληση συζήτησης για τους λόγους επιλογής ενός συγκεκριμένου προορισμού, καθώς και της επιλογής των αναγκαίων υλικών και του μεταφορικού μέσου για την πραγματοποίηση του ταξιδιού, η δημιουργία λί-στας/καταλόγου, η συμπλήρωση προσωπικών στοιχείων σε ένα ταξιδιωτικό έγγραφο (διαβατήριο ή ταυτότητα), συμβάλλοντας έτσι στη δημιουργία ενός πολυτροπικού κειμένου, η δημιουργία μηνύματος/σημειώματος προς ένα φιλικό πρόσωπο και η εξοικείωση με κανόνες ασφάλειας κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού. Τα περισσότερα από τα παραπάνω παρουσιάζονται σε διαφορετικές ευκαιρίες– και στο σχολικό βιβλίο, μόνο που με την πρόταση του συγκεκριμένου σεναρίου μπαίνουν κάτω από ένα συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο, την ετοιμασία ενός ταξιδιού.
Στη συγκεκριμένη εφαρμογή οι δράσεις του σεναρίου αξιοποιήθηκαν κατά την ώρα της Φιλαναγνωσίας και της Ευέλικτης Ζώνης, έχοντας ως έναυσμα την ανάγνωση του βιβλίου Τα μαγικά μολύβια από τη Μαγιόρκα (Μουρίκη Κατερίνα, 1988∙ Αθήνα: Άγκυρα)

Διδακτική Ενότητα→ Δεν αντλεί από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
↘ Πόλη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Τόνοι
↘ Σημεία στίξης
↘ Συλλαβισμός
↘ Συντομογραφίες
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Γεωλογία-Γεωγραφία
↘ Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
↘ Μελέτη Περιβάλλοντος
↘ Αισθητική Αγωγή
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
↘ Πολιτιστικά προγράμματα
↘ Ευέλικτη ζώνη
↘ Διαπολιτισμική αγωγή
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)03/04/2013
Χρονολογία έως30/05/2013
Σχολική μονάδα

17ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές