Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Συνοδευτικό Υλικό

Το ταξίδι

  • Δημιουργός: Τοκμακίδου Ελπίδα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Οι προτάσεις του σεναρίου έρχονται να συμπληρώσουν τις δραστηριότητες που συναντώνται στο σχολικό εγχειρίδιο δίνοντας έναν πιο ενεργό ρόλο και περισσότερες δυνατότητες ενεργητικής συμμετοχής στους μαθητές/τριες. Καλούνται να εμπλακούν στις δράσεις ενός σχεδίου εργασίας, το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί όχι μόνο σε ώρες της γλωσσικής διδασκαλίας αλλά και της Ευέλικτης Ζώνης, προκειμένου να οργανώσουν ένα ταξίδι σε έναν πραγματικό προορισμό παράλληλα με την παρακολούθηση των ηρώων του σχολικού εγχειριδίου που ετοιμάζονται για ένα ταξίδι σε έναν φανταστικό τόπο. Κατά την προετοιμασία του ταξιδιού αξιοποιούνται δραστηριότητες που συναντώνται στο σχολικό βιβλίο, οι οποίες μπορούν να αντικατασταθούν από τις προτάσεις του σεναρίου ή αυτές να λειτουργήσουν ως συμπλήρωμα των σχετικών δράσεων αλλά και για την εμπέδωση ήδη αποκτημένων γνώσεων.
Οι δράσεις του σεναρίου κινούνται γύρω από την αξιοποίηση των περιεχομένων ενός αρχείου παρουσίασης (PowerPoint), όπου σε κάθε διαφάνεια παρουσιάζονται τα στάδια της οργάνωσης ενός ταξιδιού, τα οποία θα πρέπει να συμπληρωθούν προκειμένου να ολοκληρωθεί η αναγκαία προετοιμασία. Ανάμεσα στα προαπαιτούμενα που καλούνται να ανταποκριθούν οι μαθητές/τριες της Β΄ τάξης είναι η πρόκληση συζήτησης για τους λόγους επιλογής ενός συγκεκριμένου προορισμού, των αναγκαίων υλικών και του μεταφορικού μέσου για την πραγματοποίηση του ταξιδιού, η δημιουργία λίστας/καταλόγου, η συμπλήρωση προσωπικών στοιχείων σε ένα ταξιδιωτικό έγγραφο (διαβατήριο ή ταυτότητα) συμβάλλοντας έτσι στη δημιουργία ενός πολυτροπικού κειμένου, η δημιουργία μηνύματος/σημειώματος προς ένα φιλικό πρόσωπο και η εξοικείωση με κανόνες ασφάλειας κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού. Τα περισσότερα από τα παραπάνω παρουσιάζονται -σε διαφορετικές ευκαιρίες- και στο σχολικό βιβλίο, μόνο που με την πρόταση του συγκεκριμένου σεναρίου μπαίνουν κάτω από ένα συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο, την ετοιμασία ενός ταξιδιού.

Διδακτική Ενότητα→ Β Δημοτικού
↘ Ενότητα 4: Ετοιμασίες για το ταξίδι
↘ Ενότητα 6: Είμαστε έτοιμοι;
↘ Ενότητα 9: «Που λες, είδα...»
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Απλή πρόταση
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Οδηγίες χρήσης
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Οδηγίες χρήσης
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Πληροφορική
↘ Μελέτη Περιβάλλοντος
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές