Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Συνοδευτικό Υλικό

Μια βόλτα ακόμη...

  • Δημιουργός: Τοκμακίδου Ελπίδα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο που παρουσιάζεται έχει ως αφορμή κείμενο και δραστηριότητες από την ενότητα Άνοιξη του σχολικού εγχειρίδιου «Γλώσσα Α΄ Δημοτικού» και συγκεκριμένα την υποενότητα Βόλτα στο βουνό. Με το κείμενο του σχολικού βιβλίου οι μικροί/ές μαθητές/τριες της Α΄ τάξης καλούνται να ακολουθήσουν τους ήρωές του «σε μια βόλτα στο κοντινό βουνό» παρατηρώντας και περιγράφοντας τη φύση τις πρώτες μέρες της Άνοιξης. Οι αντίστοιχες δραστηριότητές του έχουν ως στόχο την προφορική και γραπτή εξοικείωσή τους με την περιγραφή και τα γραμματικά μέσα που χρησιμοποιούνται σε αυτήν, τη χρήση λέξεων δηλωτικών του χρόνου, την τοποθέτηση γεγονότων σε χρονολογική σειρά, την κατανόηση της σχέσης παρελθόντος-παρόντος και την αξιοποίηση γραπτών -κυρίως- πληροφοριών (Καραντζόλα, κ.ά. 2007: 30).
Μέσα από τις δραστηριότητες του σεναρίου οι μαθητές/τριες εμπλέκονται στην αξιοποίηση και άλλων μορφών κειμένου (βίντεο, εικόνα, ήχος, αφίσα) αναλαμβάνοντας ενεργό δράση για την περιγραφή σκηνών του φυσικού αλλά και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Με τον τρόπο αυτό το υλικό του σχολικού εγχειριδίου εμπλουτίζεται, ενώ παράλληλα δίνεται μια άλλη εναλλακτική προοπτική προσέγγισής του, με την ένταξη των ΤΠΕ στη γλωσσική διδασκαλία.
Εκτός από τους προαναφερόμενους στόχους, βασικές επιδιώξεις του σεναρίου αποτελούν η εξάσκηση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των μαθητών/τριών όπως και της γλωσσικής τους έκφρασης (προφορικής και γραπτής) μέσα από την αξιοποίηση ήδη αποκτημένων γνώσεων αλλά και εμπειριών γύρω από διάφορα θέματα της καθημερινότητας. Παράλληλα, προωθούνται στόχοι που αφορούν στη μύηση των μαθητών/τριών στους νέους γραμματισμούς μέσα από το παιχνίδι της σύνδεσης εικόνων και (γραπτού ή προφορικού) κειμένου αλλά και της συμβολής τους στη δημιουργία ή ανασύνθεση πολυτροπικών κειμένων.

Διδακτική Ενότητα→ Α Δημοτικού
↘ Ενότητα 8: Άνοιξη
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Πόλη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ρήματα
↘ Επιρρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Συλλαβισμός
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εκτός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)02/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές