Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Η αφήγηση ως πράξη επικοινωνίας (εφαρμογή - τεκμήρια) [1,6 MB]

Η αφήγηση ως πράξη επικοινωνίας

  • Δημιουργός: Πολυξένη Μπίλλα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Κατά την εφαρμογή του σεναρίου και σύμφωνα με τα οριζόμενα στη διδακτική πρόταση (Μπίλλα 2013β: 4-5) αξιοποιήθηκαν οι ΤΠΕ και η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία για τη διερευνητική προσέγγιση της αφήγησης ως πράξης επικοινωνίας. Κατά το πρώτο δίωρο, κάθε ομάδα μελέτησε βάσει φύλλου εργασίας ένα κείμενο που ανήκει σε αφηγηματικό είδος διαφορετικό από αυτό των υπολοίπων ομάδων (ιστοριογραφία, δημοσιογραφική είδηση, λογοτεχνική αφήγηση, βιογραφικό σημείωμα, απομνημονεύματα, ημερολόγιο). Στόχος της δραστηριότητας ήταν να προσδιορίσουν οι μαθητές στοιχεία που έχουν σχέση με το περιεχόμενο, τον τρόπο οργάνωσης των πληροφοριών, τις προϋποθέσεις, τον σκοπό, τις λεξικογραμματικές επιλογές και το ύφος της αφήγησης, ώστε σε πρώτη φάση να μπορούν να ξεχωρίσουν ανάμεσα σε διαφορετικού τύπου κείμενα αυτά που ανήκουν στον κειμενικό τύπο της αφήγησης.

Κατά το δεύτερο δίωρο, με αφετηρία κείμενα αφήγησης διαφορετικά για κάθε ομάδα (κατάθεση αυτόπτη μάρτυρα, βιογραφία, μήνυση, σύντομη είδηση, ανεπτυγμένη είδηση-αφήγηση, μυθιστόρημα) και αξιοποιώντας τις πληροφορίες που δίνονταν σε αυτά, οι μαθητές κλήθηκαν να γράψουν κείμενο διαφορετικού αφηγηματικού είδους από το αρχικό. Ενεπλάκησαν δηλαδή σε μια διαδικασία δημιουργικής γραφής που προϋποθέτει διαφορετικές επιλογές στο επίπεδο της οπτικής γωνίας, του ύφους, της επιλογής και οργάνωσης των πληροφοριών. Κατά αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν με κριτικό τρόπο τις αποκτηθείσες γνώσεις, αλλά και να ασκηθούν στην παραγωγή λόγου σε καθορισμένες περιστάσεις επικοινωνίας.

Κατά τη διάρκεια της 5ης διδακτικής ώρας εφαρμογής του σεναρίου, συμπλήρωσαν εννοιολογικό χάρτη που αποδελτιώνει τα χαρακτηριστικά της αφήγησης ως πράξης επικοινωνίας και αξιολογεί την επίτευξη στόχων που σχετίζονται με τις γνώσεις για τη γλώσσα και τους γραμματισμούς.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Η αφήγηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)08/10/2013
Χρονολογία έως21/10/2013
Σχολική μονάδα

Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Αγίων Αναργύρων

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές