Κατεβάστε το σενάριο

Παρουσίαση της είδησης και σχολιασμός

  • Δημιουργός: Πανταζής Μητεούδης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Η διδασκαλία της ενότητας επικεντρώνεται και περιστρέφεται γύρω από την ειδησεογραφία μιας ημέρας. Οι ομάδες των μαθητών καλούνται να εργαστούν πάνω στις ειδήσεις μιας συγκεκριμένης ημέρας, όπως αυτές παρουσιάζονται σε δύο κανάλια της ελληνικής τηλεόρασης, σε ένα διεθνές κανάλι, σε μία ειδησεογραφική ιστοσελίδα και σε ένα ιστολόγιο. Πιο συγκεκριμένα αναλύουν και σχολιάζουν την επιλογή των θεμάτων, τη σειρά παρουσίασής τους (ή τη θέση που έχει στη ιστοσελίδα, αν αυτό παίζει ρόλο), την οργάνωση της είδησης, τα σχόλια και τον τρόπο παρουσίασης της είδησης από τους δημοσιογράφους (στα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων και στις ιστοσελίδες/ιστολόγια), τα γλωσσικά και εξωγλωσσικά στοιχεία στην παρουσίαση της είδησης.
Εξάγονται συμπεράσματα για τους παράγοντες που επηρεάζουν την παρουσίαση και τον σχολιασμό των ειδήσεων, για τον ρόλο των διαφόρων και διαφορετικών ΜΜΕ και για τις επιδράσεις στη διαμόρφωση των απόψεων/στάσεων των πολιτών αλλά στη λειτουργία των κοινωνιών και της δημοκρατίας.
Τελικά οι μαθητές παράγουν δικά τους κείμενα και σε ομάδες και ατομικά.

Διδακτική Ενότητα→ Β Λυκείου
↘ Η Είδηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Επιφωνήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

7 διδακτικές ώρες

Χρονολογία (από)05/11/2012
Χρονολογία έως26/11/2012
Σχολική μονάδα

1ο Γενικό Λύκειο Συκεών Θεσσαλονίκης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές