Κατεβάστε το σενάριο

Παρουσίαση είδησης και σχολιασμός

  • Δημιουργός: Πανταζής Μητελούδης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Η διδασκαλία της ενότητας επικεντρώνεται και περιστρέφεται γύρω από την ειδησεογραφία μιας ημέρας. Οι ομάδες των μαθητών καλούνται να εργαστούν πάνω στις ειδήσεις μιας συγκεκριμένης ημέρας, όπως αυτές παρουσιάζονται σε 2 κανάλια της ελληνικής τηλεόρασης, σε 1 διεθνές κανάλι, σε μια ειδησεογραφική ιστοσελίδα και σε ένα ιστολόγιο. Πιο συγκεκριμένα, αναλύουν και σχολιάζουν την επιλογή των θεμάτων, τη σειρά παρουσίασής τους (ή τη θέση που έχει στην ιστοσελίδα, αν αυτό παίζει ρόλο), την οργάνωση της είδησης, τα σχόλια και τον τρόπο παρουσίασης της είδησης από τους δημοσιογράφους (στα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων και στις ιστοσελίδες/ιστολόγια), τα γλωσσικά και εξωγλωσσικά στοιχεία στην παρουσίαση της είδησης. Εξάγονται συμπεράσματα για τους παράγοντες που επηρεάζουν την παρουσίαση και τον σχολιασμό των ειδήσεων, τον ρόλο των διαφόρων και διαφορετικών ΜΜΕ και τις επιδράσεις στη διαμόρφωση των απόψεων/στάσεων των πολιτών για τη λειτουργία των κοινωνιών και της δημοκρατίας. Τελικά, οι μαθητές παράγουν δικά τους κείμενα και σε ομάδες και ατομικά.

Διδακτική Ενότητα→ Β Λυκείου
↘ Η Είδηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Επιρρήματα
↘ Επιφωνήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Ευθύς – πλάγιος λόγος
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Ειδησεογραφικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Δοκίμιο
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)07/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές