Κατεβάστε το σενάριο

Παρουσίαση της είδησης και σχολιασμός

  • Δημιουργός: Παναγιώτα Σεφερλή

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι μαθητές, οργανωμένοι σε ομάδες, κατά τη φάση επεξεργασίας, επικεντρώνονται στην ειδησεογραφία μιας ημέρας, όπως αυτή παρουσιάζεται σε ειδησεογραφικές ιστοσελίδες και ειδησεογραφική εκπομπή. Πιο συγκεκριμένα αναλύουν τη δομή μιας είδησης, εντοπίζουν τα σχόλια και τους ποικίλους τρόπους/πόρους εκφοράς τους, συζητούν για την υποκείμενη στάση των προσώπων που σχολιάζουν απέναντι στο γεγονός, διερευνούν τους εξωγλωσσικούς τρόπους σχολιασμού της είδησης από τους δημοσιογράφους-παρουσιαστές και εξάγουν κάποια συμπεράσματα για τον ρόλο του σχολίου στην είδηση. Κατά τη φάση παραγωγής, οι μαθητές, σε ομάδες πάλι, μετασχηματίζουν μια είδηση υιοθετώντας μια διαφορετική οπτική γωνία, ερμηνεύουν δηλαδή διαφορετικά το γεγονός. Ο στόχος εδώ είναι να αντιληφθούν ότι ο σχολιασμός και η ερμηνεία των γεγονότων συνδέεται στενά με την οπτική γωνία την οποία υιοθετεί ο δημοσιογράφος απέναντι στο γεγονός. Τέλος, κατά τη φάση παρουσίασης-συζήτησης στην ολομέλεια με αφετηρία α) τα ευρήματα των μαθητών από την επεξεργασία των ειδήσεων και β) τις δικές τους (μετασχηματισμένες) ειδήσεις οδηγούνται σε συμπεράσματα σχετικά με τους τρόπους κατασκευής των γεγονότων και τους παράγοντες διαμόρφωσης και επηρεασμού των πολιτών.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Λυκείου
↘ Η Είδηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ειδησεογραφικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)14/01/2013
Χρονολογία έως04/02/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση