Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Έχω το δικαίωμα; [3,67 MB]
  • Έχω το δικαίωμα; [4,74 KB]
  • Έχω το δικαίωμα; [699,43 KB]

Έχω το δικαίωμα;

  • Δημιουργός: Γεωργία (Γιούλη) Αλεξίου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Σύμφωνα με τη συντάκτρια του σεναρίου, η προτεινόμενη διδακτική εφαρμογή αφορά τον θεματικό κύκλο «Ανθρώπινα δικαιώματα», τον οποίο προσεγγίζει με άξονα τα ερωτήματα τι σημαίνει «δικαίωμα», ποια είναι τα «ανθρώπινα δικαιώματα», πώς και γιατί συχνά καταστρατηγούνται ή εκχωρούνται, γιατί είναι τόσο σημαντικός ο σεβασμός τους και, τέλος, πώς μπορούμε όλοι μας να συνεισφέρουμε στην προάσπιση και ενίσχυσή τους. Οι μαθητές ευαισθητοποιούνται με ένα σχετικό βίντεο και καταλήγουν σε απαντήσεις συνεργαζόμενοι με τη μέθοδο Jigsaw και αφού ανατρέξουν σε επιλεγμένες ιστοσελίδες.

Έχω προαποφασίσει να μην ακολουθήσω στο σημείο αυτό το σενάριο όσον αφορά τη μέθοδο Jigsaw, αλλά να εστιάσω περισσότερο στη σύνθεση μέσω των εννοιολογικών χαρτών που προτείνει το σενάριο. Έτσι θα λειτουργήσουν οι ομάδες κανονικά και η σύνθεση θα γίνει με την παρουσίαση των εργασιών και τη συζήτηση και με τη σύνθεση εννοιολογικού χάρτη.

Για την έρευνά τους, λοιπόν, όπως συνεχίζει η συντάκτρια του σεναρίου, οι μαθητές διαβάζουν κριτικά μονοτροπικά και πολυτροπικά κείμενα και τα αξιοποιούν λεξιλογικά και ιδεολογικά. Παράλληλα, ασκούνται στην παραγωγή παραγράφων με ποικίλους τρόπους ανάπτυξης και την περιληπτική απόδοση δοκιμιακού κειμένου. Τέλος, καλούνται να παραγάγουν συγκεκριμένο είδος γραπτού (ανοιχτή επιστολή ) αλλά και προφορικού (παρουσίαση) λόγου, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν επιτυχώς στις απαιτήσεις του Π.Σ. και των απολυτήριων εξετάσεων, αλλά και να παρακολουθούν και να προωθούν ενεργά και ενσυνείδητα πρωτοβουλίες ευρύτερου κοινωνικοπολιτικού και πολιτισμικού περιεχομένου.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Η πειθώ
↘ Παράρτημα: διαβάζω και γράφω
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Τόνοι
↘ Σημεία στίξης
↘ Συλλαβισμός
↘ Συντομογραφίες
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ιστολόγια
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Παράγραφος
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)22/11/2012
Χρονολογία έως03/12/2012
Σχολική μονάδα

1ο Γενικό Λύκειο Συκεών Θεσσαλονίκης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές