Κατεβάστε το σενάριο

Έχω το δικαίωμα;

  • Δημιουργός: Ελένη Μαργαρού

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Η προτεινόμενη διδακτική εφαρμογή αφορά τον θεματικό κύκλο «Ανθρώπινα δικαιώματα», τον οποίο προσεγγίζει με άξονα τα ερωτήματα τι σημαίνει «δικαίωμα», ποια είναι τα «ανθρώπινα δικαιώματα», πώς και γιατί συχνά καταστρατηγούνται ή εκχωρούνται, γιατί είναι τόσο σημαντικός ο σεβασμός σε αυτά και, τέλος, πώς μπορούμε όλοι μας να συνεισφέρουμε στην προάσπιση και ενίσχυσή τους. Οι μαθητές ευαισθητοποιούνται με ένα σχετικό βίντεο και καταλήγουν σε απαντήσεις συνεργαζόμενοι με τη μέθοδο jigsaw και αφού ανατρέξουν σε επιλεγμένες ιστοσελίδες. Για την έρευνά τους, λοιπόν, διαβάζουν κριτικά μονοτροπικά και πολυτροπικά κείμενα και τα αξιοποιούν λεξιλογικά και ιδεολογικά. Παράλληλα, ασκούνται στην παραγωγή παραγράφων με ποικίλους τρόπους ανάπτυξης και στην περιληπτική απόδοση δοκιμιακού κειμένου. Τέλος, καλούνται να παραγάγουν συγκεκριμένο είδος γραπτού (ανοιχτή επιστολή) αλλά και προφορικού (παρουσίαση) λόγου, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν επιτυχώς στις απαιτήσεις του Π.Σ. και των απολυτήριων εξετάσεων, αλλά και να παρακολουθούν και να προωθούν ενεργά και ενσυνείδητα πρωτοβουλίες ευρύτερου κοινωνικοπολιτικού και πολιτισμικού περιεχομένου.

Διδακτική Ενότητα→ Β Λυκείου
↘ Η Είδηση
↘ Σημειώσεις-περίληψη
→ Γ Λυκείου
↘ Η πειθώ
↘ Παράρτημα: διαβάζω και γράφω
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ειδησεογραφικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Παράγραφος
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)11/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές