Κατεβάστε το σενάριο

Τέχνη και σχολείο

  • Δημιουργός: Παναγιώτα Σεφερλή

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Η πρόταση εστιάζεται στην παραγωγή και διόρθωση των μαθητικών κειμένων με θέμα τη διδασκαλία της τέχνης. Η παραγωγή κειμένων μπορεί να γίνει είτε ομαδοσυνεργατικά είτε ατομικά∙ εξαρτάται από τον διαθέσιμο αριθμό υπολογιστών. Οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους κειμενικό υλικό, αναρτημένο στο wiki (ή σε όποιο άλλο ηλεκτρονικό περιβάλλον επιθυμεί ο διδάσκων) σχετικό με το θέμα, το οποίο πριν τη φάση συγγραφής έχουν μελετήσει στο σπίτι, έχουν κρατήσει σημειώσεις και επιλέξει τις πληροφορίες τις οποίες θα αξιοποιήσουν στα δικά τους κείμενα. Το ζητούμενο είδος κειμένου και θέμα είναι γνωστό εκ των προτέρων στους μαθητές καθώς και τα κριτήρια αξιολόγησης. Στη φάση της διόρθωσης (ολομέλεια) ο διδάσκων παρουσιάζει στον διαδραστικό πίνακα (εναλλακτικά σε υπολογιστή και προβολικό) κείμενα των μαθητών με σκοπό τη βελτίωση και αναθεώρησή τους. Για να εξοικειωθούν οι μαθητές με διαδικασίες ετεροαξιολόγησης (Κατσαρού, 2001) ενδείκνυται να διατεθούν μία με δύο διδακτικές ώρες, κατά την/τις οποία/ες οι μαθητές σε διμελείς ομάδες ανταλλάσσουν τα κείμενά τους και διορθώνουν αντίστοιχα το κείμενο του παρτενέρ τους στο ηλεκτρονικό περιβάλλον του επεξεργαστή, αξιοποιώντας τις εντολές της παρακολούθησης αλλαγών και εισαγωγής σχολίων. Ζητήματα-κριτήρια όπως η επιλογή, αξιοποίηση και οργάνωση των πληροφοριών σε επίπεδο παραγράφων καθώς και ο βαθμός ανταπόκρισης στο ζητούμενο κειμενικό είδος τίθενται υπό διαπραγμάτευση στο πλαίσιο της ολομέλειας. Ο διαδραστικός πίνακας και το ηλεκτρονικό περιβάλλον του επεξεργαστή κειμένου δίνουν τη δυνατότητα για άμεση αναδιαμόρφωση του αρχικού κειμένου και την αφορμή για συζήτηση σχετικά με τις εναλλακτικές διατυπώσεις, τις κατάλληλες επιλογές και το αποτέλεσμα σε σχέση πάντα με το ζητούμενο κειμενικό είδος. Οι μαθητές, μέσω αυτής της διαδικασίας, αντιλαμβάνονται ότι το γράψιμο ενέχει έναν δυναμικό χαρακτήρα που προϋποθέτει συνεχείς αναθεωρήσεις και τροποποιήσεις μέχρι την τελική εκδοχή.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Λυκείου
↘ Παρουσίαση-κριτική
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Σχολική ζωή
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Δοκίμιο
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δοκίμιο
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)04/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση