Κατεβάστε το σενάριο

Chat…άροντας λογοτεχνικά και διαδικτυακά

  • Δημιουργός: Κωνσταντίνος Γκούφας

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το συγκεκριμένο σενάριο βασίζεται στον συνδυασμό και την οργανική συνδρομή στην παιδευτική διαδικασία τόσο των Τ.Π.Ε όσο και του δράματος. Οι μαθητές σε ομάδες εμπλέκονται σε μια απαιτητική διερεύνηση, αποκωδικοποίηση, καταγραφή και παρουσίαση του κειμενικού τύπου του διαλόγου σε ποικίλες πτυχές του (τηλεοπτικός, λογοτεχνικός, διαδικτυακός). Η θεωρία του βιβλίου δε δίνεται στους μαθητές αλλά επιδιώκεται να κατακτηθεί μέσα από τη διερεύνηση του κειμενικού είδους του διαλόγου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα. Προσεγγίζεται ο κριτικός και ο ψηφιακός γραμματισμός από τη στιγμή που οι μαθητές έρχονται σε επαφή και συγκρίνουν παραδοσιακές και νέες μορφές κειμενικότητας με προφανείς συνέπειες για τις εγγράμματες ταυτότητές τους. Εστιάζουν και ερμηνεύουν τον ρόλο της στίξης, του ευθύ και του πλάγιου λόγου και της συλλειτουργίας κειμένου, εικόνας και βίντεο (συλλογή αυθεντικού γλωσσικού υλικού από τους διαλόγους τους στο Facebook). Έπειτα από κάθε φάση διερεύνησης παρουσιάζουν με λογισμικό παρουσίασης τα αποτελέσματά τους στην ολομέλεια και στο τέλος συντάσσουν, με αφορμή μία εικόνα, έναν διάλογο σε τρεις εκδοχές (αφηγηματικό, θεατρικό, διαδικτυακό), τον οποίο αναρτούν στο ιστολόγιο της τάξης για σχολιασμό και ανατροφοδότηση από την ολομέλεια και τον καθηγητή. Επιχειρείται να καλλιεργηθούν δεξιότητες ανάγνωσης, πρόσληψης προφορικού λόγου, παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου. Η ενέργεια αυτή προσπαθεί να αντισταθμίσει τη μονόπλευρη βαρύτητα, κυρίως στην ανάγνωση και στη γραφή, που δίνεται στο σημερινό σχολείο.

Η τελική τους δραστηριότητα αφορά τη καταγραφή σημειώσεων σε συνεδρία μέσω Skype με μία θεατρολόγο, τη δραματοποίηση και τη βιντεοσκόπηση από την κάθε ομάδα του λογοτεχνικού διαλόγου που δημιούργησαν, προκειμένου να ετεροαξιολογηθούν και να αυτοαξιολογηθούν στο αν πέτυχαν να αποδώσουν στην πράξη τον επιτονισμό, τα παραγλωσσικά-εξωγλωσσικά στοιχεία και τις σκηνοθετικές οδηγίες από την έντυπη στην αναπαραστατική μορφή.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Ο λόγος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ρήματα
↘ Επιφωνήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Ρήμα
↘ Άκλιτα μέρη του λόγου
↘ Σύνδεση προτάσεων
↘ Κύριες προτάσεις
↘ Ονοματικές δευτερεύουσες προτάσεις
↘ Επιρρηματικές δευτερεύουσες προτάσεις
↘ Ευθύς – πλάγιος λόγος
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Ετυμολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Τόνοι
↘ Σημεία στίξης
↘ Συλλαβισμός
↘ Συντομογραφίες
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Θεατρολογία
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
↘ Θεατρική Αγωγή
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)08/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση