Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • chatarontas_syn [1,34 MB]

Τεκμήρια

  • chatarontas_tek [26,25 MB]

chat...άροντας λογοτεχνικά και διαδικτυακά

  • Δημιουργός: Στάθης Λεουτσάκος

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Σκοπός του σεναρίου είναι να διερευνήσουν και να αποκωδικοποιήσουν οι μαθητές τα χαρακτηριστικά του κειμενικού είδους του διαλόγου με την υποβοήθηση των ΤΠΕ και την εμπλοκή τους σε συνεργατικές πρακτικές. Επιχειρήθηκε να μελετήσουν ποικίλες πτυχές του διαλόγου (αφηγηματικός, θεατρικός, διαδικτυακός) μέσα από διάφορα μέσα που αυτός εμφανίζεται (λογοτεχνικά βιβλία, τηλεοπτικές εκπομπές, διαδικτυακά περιβάλλοντα επικοινωνίας). Επιπλέον, οι μαθητές παρατηρώντας τη λειτουργία του διαλόγου μέσα από πραγματικές περιστάσεις επικοινωνίας και κάθε λογής κείμενα (προφορικά και γραπτά, έντυπα και ηλεκτρονικά) κατέγραψαν τις επισημάνσεις τους για τα χαρακτηριστικά και τα είδη του διαλόγου, τις προϋποθέσεις ενός επιτυχημένου διαλόγου και τη μορφωτική και κοινωνική του αξία. Απέκτησαν έτσι δεξιότητες κριτικού και ψηφιακού γραμματισμού, παρατηρώντας νέες μορφές κειμενικότητας οι οποίες προσιδιάζουν στις καθημερινές τους πρακτικές γραμματισμού (χρήση facebook, πολυτροπικότητα της επικοινωνίας των ηλεκτρονικών μέσων). Συνέκριναν τις νέες μορφές κειμενικότητας με τις παραδοσιακές ως προς τον ρόλο της στίξης, του ευθέος και πλαγίου λόγου και της συλλειτουργίας πολλών τρόπων και μέσων επικοινωνίας.

Τα αποτελέσματα της διερεύνησής τους παρουσιάστηκαν στην τάξη τους με τη βοήθεια βιντεοπροβολέα και η παρουσίασή τους αξιολογήθηκε από τους συμμαθητές τους, με βάση μια ρουμπρίκα αξιολόγησης στη δημιουργία της οποίας συμμετείχαν όλες οι ομάδες. Ανέπτυξαν πέρα από τον γραπτό λόγο, στον οποίο εστιάζει συνήθως η σχολική πρακτική, κυρίως τον προφορικό τους λόγο και μελέτησαν πιο ουσιαστικά τον τρόπο που δημιουργούνται οι παρουσιάσεις και τη σκοπιμότητά τους. Στο τέλος, οι παρουσιάσεις και οι δοκιμές παραγωγής διαλόγου που έκαναν αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της τάξης τους με αξιολογική σειρά. Στο αρχικό σενάριο υπήρξε η πρόβλεψη για δραματοποίηση και βιντεοσκόπηση από την κάθε ομάδα ενός δικού της λογοτεχνικού διαλόγου, η οποία για πρακτικούς λόγους δεν ήταν εφικτό να υλοποιηθεί.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Ο λόγος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Αριθμητικά
↘ Επιρρήματα
↘ Σύνδεσμοι
↘ Προθέσεις
↘ Επιφωνήματα
↘ Μόρια
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Συντομογραφίες
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)09/02/2015
Χρονολογία έως01/04/2015
Σχολική μονάδα

1ο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών - Γεννάδειο

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση