Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Chat...άροντας λογοτεχνικά και διαδικτυακά εφαρμογή τεκμήρια [5,41 MB]

Chat...άροντας λογοτεχνικά και διαδικτυακά

  • Δημιουργός: Κωνσταντίνος Γκούφας

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το συγκεκριμένο σενάριο βασίζεται στην οργανική συνδρομή στην παιδευτική διαδικασία των Τ.Π.Ε σχετικά με τη διερεύνηση και την αποκωδικοποίηση των χαρακτηριστικών του κειμενικού τύπου του διαλόγου. Οι μαθητές σε ομάδες ενεπλάκησαν σε μια απαιτητική διερεύνηση, αποκωδικοποίηση, καταγραφή και παρουσίαση του κειμενικού τύπου του διαλόγου σε ποικίλες πτυχές του (τηλεοπτικός, λογοτεχνικός, διαδικτυακός). Η θεωρία του βιβλίου δε δόθηκε στους μαθητές αλλά επιδιώχτηκε να κατακτηθεί μέσα από τη διερεύνηση του διαλόγου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα. Προσεγγίζεται, έτσι, ο κριτικός και ο ψηφιακός γραμματισμός από τη στιγμή που οι μαθητές ήρθαν σε επαφή και συνέκριναν παραδοσιακές και νέες μορφές κειμενικότητας με προφανείς συνέπειες για τις εγγράμματες ταυτότητές τους. Εστίασαν και ερμήνευσαν τον ρόλο της στίξης, του ευθύ και του πλάγιου λόγου και της συλλειτουργίας κειμένου, εικόνας και βίντεο (συλλογή αυθεντικού γλωσσικού υλικού από τους διαλόγους τους στο Facebook). Τα αποτελέσματα της διερεύνησής τους παρουσιάστηκαν με λογισμικό παρουσίασης στον διαδραστικό πίνακα στην ολομέλεια και στο τέλος συνέταξαν, με αφορμή μία εικόνα της αρεσκείας τους, έναν διάλογο σε τρεις εκδοχές (αφηγηματικό, θεατρικό, διαδικτυακό), τον οποίο μαζί με τα υπόλοιπα πορίσματα της διερεύνησής τους ανάρτησαν στο Wiki της τάξης για σχολιασμό και ανατροφοδότηση από την ολομέλεια και τον καθηγητή. Επιχειρήθηκε να καλλιεργηθούν δεξιότητες ανάγνωσης, πρόσληψης προφορικού λόγου, παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου. Οι συγκεκριμένες διδακτικές παρεμβάσεις αποσκοπούσαν στο να αντισταθμιστεί η μονόπλευρη βαρύτητα, κυρίως στην ανάγνωση και στη γραφή, που δίνεται στο σημερινό σχολείο.

Η τελική δραστηριότητα που προβλέπονταν στο αρχικό σενάριο και αφορούσε την καταγραφή σημειώσεων σε συνεδρία μέσω Skype με μία θεατρολόγο, τη δραματοποίηση και τη βιντεοσκόπηση από την κάθε ομάδα του λογοτεχνικού διαλόγου που δημιούργησαν, προκειμένου να ετεροαξιολογηθούν και να αυτοαξιολογηθούν στο αν πέτυχαν να αποδώσουν στην πράξη τον επιτονισμό, τα παραγλωσσικά-εξωγλωσσικά στοιχεία και τις σκηνοθετικές οδηγίες από την έντυπη στην αναπαραστατική μορφή, δεν εφαρμόστηκε λόγω αντικειμενικών δυσκολιών (έλλειψη και πίεση χρόνου για να καλυφθεί η ύλη λόγω και Τράπεζας Θεμάτων και χαμένων διδακτικών ωρών).

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Ο λόγος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Γιορτές
↘ Σχολική ζωή
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Αριθμητικά
↘ Επιρρήματα
↘ Σύνδεσμοι
↘ Προθέσεις
↘ Επιφωνήματα
↘ Μόρια
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Τόνοι
↘ Σημεία στίξης
↘ Συντομογραφίες
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Δοκίμιο
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Παράγραφος
↘ Δοκίμιο
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Θεατρολογία
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
↘ Θεατρική Αγωγή
↘ Πολιτιστικά προγράμματα
↘ Σχολικές γιορτές
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Δεν εφαρμόστηκε η τελευταία φάση του αρχικού σεναρίου λόγω έλλειψης χρόνου.

Χρονολογία (από)10/12/2013
Χρονολογία έως28/01/2014
Σχολική μονάδα

2ο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων