Κατεβάστε το σενάριο

Φιλία στο διαδίκτυο

  • Δημιουργός: Ελευθέριος Βεκρής

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στο πρώτο δίωρο οι μαθητές, δουλεύοντας σε ομάδες και με τη βοήθεια απλών ερωτημάτων, συνειδητοποιούν δικές τους εμπειρίες, απόψεις και στάσεις σχετικά με τα θέματα κοινωνικής δικτύωσης.

Στα δύο επόμενα δίωρα οι μαθητές διερευνούν σε κείμενα που αναζητούν σε σώματα κειμένων, αλλά και στο διαδίκτυο γενικότερα, απόψεις και προβληματισμούς άλλων, δημοσιογράφων, ειδικών και μη ειδικών, απλών πολιτών, ώστε να ενημερωθούν γενικότερα και ειδικότερα για τις νέες μορφές φιλίας που αναπτύσσονται μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τα ευρήματα των μαθητών καθ’ ομάδες παρουσιάζονται στην ολομέλεια της τάξης σε οργανωμένα κείμενα (πολυτροπικά, μονοτροπικά, συνεχή και ασυνεχή, προφορικά και γραπτά).

Στο τέταρτο δίωρο οι μαθητές καλούνται να σχεδιάσουν μια επιτόπια έρευνα στον χώρο του σχολείου που στόχο θα έχει τη διερεύνηση στάσεων των μαθητών σχετικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η έρευνα μπορεί να είναι ποιοτική και ποσοτική. Στο ποσοτικό μέρος, ο μαθητές μπορούν να αξιοποιήσουν έτοιμα ερωτηματολόγια κάνοντας αλλαγές που κρίνουν σκόπιμες και να διερευνήσουν αθροιστικά τον βαθμό αξιοποίησης των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (στο εξής ΜΚΔ), τον τρόπο, τον σκοπό κ.λπ. Στο ποιοτικό μέρος μπορούν να συγκεντρώσουν αφηγήσεις συμμαθητών τους με εμπειρίες θετικές και αρνητικές από τη χρήση των ΜΚΔ.

Η έρευνα διενεργείται κάνοντας χρήση κι άλλων ωρών πέραν του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας εφόσον γίνεται διαθεματικά. Αξιοποιούνται και ώρες από το μάθημα της Πληροφορικής και της Οικιακής Οικονομίας. Για τη διενέργεια της έρευνας (συμπλήρωση ερωτηματολογίων, μαγνητοφωνημένες συνεντεύξεις από μαθητές κ.λπ.) απαιτούνται συνολικά 3 ώρες.

Στο πέμπτο δίωρο οι μαθητές επεξεργάζονται τα ευρήματα της έρευνας και αποφασίζουν τον τρόπο παρουσίασης. Τα ποσοτικά στοιχεία μπορούν να παρουσιασθούν με τη βοήθεια του Excel στην ώρα της πληροφορικής.

Στο έκτο δίωρο παρουσιάζοντα τα αποτελέσματα της έρευνας.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Φίλοι για πάντα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Ρήμα
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)01/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση