Κατεβάστε το σενάριο

Αναλφαβητισμός

  • Δημιουργός: Πολυξένη Μπίλλα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Μέσα από το σενάριο επιδιώκεται καταρχάς η ευαισθητοποίηση των μαθητών στο θέμα του αναλφαβητισμού.
Κατά το πρώτο δίωρο οι μαθητές καλούνται να επισημάνουν τις ποικίλες μορφές του φαινομένου μέσω της αξιοποίησης διαδραστικού χάρτη με μαρτυρίες παιδιών του τρίτου κόσμου (οργανικός αναλφαβητισμός) αλλά και της αξιοποίησης φύλλων εργασίας για τον προσδιορισμό άλλων μορφών αναλφαβητισμού (λειτουργικός, κοινωνικός, τεχνολογικός, εικονικός/οπτικός, πολιτισμικός). Για τον επαγωγικό προσδιορισμό τους αξιοποιείται η κριτική ανάγνωση κειμένων, στατιστικών πινάκων και εικόνων, ενώ κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εργασίας των ομάδων ο εκπαιδευτικός προβάλλει βασικό μέρος του υλικού προς επεξεργασία κάθε ομάδας στις υπόλοιπες.
Κατά το δεύτερο δίωρο επιχειρείται η διερεύνηση των αιτίων κάθε μορφής αναλφαβητισμού μέσω φύλλων εργασίας και αξιοποίησης του καταιγισμού ιδεών και διαδικτυακού υλικού, καθώς και η κριτική ανάγνωση ψηφιακής αφήγησης για τα αποτελέσματα του οργανικού αναλφαβητισμού.
Η διερεύνηση των αποτελεσμάτων συνεχίζεται το τρίτο δίωρο, στο πλαίσιο του οποίου οι μαθητές προχωρούν και σε δραστηριότητες που αφορούν την κατανόηση του όρου «γραμματισμός» αλλά και τη δημιουργία αφισών για την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας σε θέματα αναλφαβητισμού. Ως εργασία για το σπίτι τούς ανατίθεται να σχολιάσουν σε μια παράγραφο το περιεχόμενο μιας φράσης, όπως θα την σε μια ομιλία τους για την αναγκαιότητα της δια βίου μάθησης.
Κατά την έβδομη και τελευταία ώρα σχολιάζονται δειγματοληπτικά κάποιες εργασίες και εξάγονται ανακεφαλαιωτικά συμπεράσματα για τους τρόπους περιορισμού του φαινομένου.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Ο λόγος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Παράγραφος
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)03/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές