Κατεβάστε το σενάριο

Η υπαρξιακή αγωνία στη μεταπολεμική ποίηση.

  • Δημιουργός: Μαριάννα Βενούτσου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στο σενάριο αυτό οι μαθητές της Γ΄ τάξης αναλαμβάνουν να μελετήσουν είτε ατομικά, είτε ομαδικά, συγκεκριμένα ποιητικά κείμενα που ανθολογούνται στο σχολικό εγχειρίδιο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γενικής παιδείας της Γ΄ Λυκείου.

Τα ποιήματα που έχουν επιλεγεί ανήκουν σε ποιητές της πρώτης και κυρίως της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς, αλλά και της γενιάς της δεκαετίας του ’70 και κινούνται, άλλα περισσότερο και άλλα λιγότερο, γύρω από έναν κοινό θεματικό άξονα: τον υπαρξιακό προβληματισμό που εκφράζουν οι δημιουργοί τους, το άγχος της μοναξιάς, το σκηνικό της φθοράς, τον παραλογισμό της καθημερινότητας, αλλά και «τον προαιώνιο αγώνα του ανθρώπου να προσδιορίσει την παρουσία του και τον προορισμό του στη ζωή» (Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ Γενικού Λυκείου. Βιβλίο Καθηγητή 2008: 220).

Οι μαθητές καλούνται, αφού μελετήσουν τα ποιήματα που τους δίδονται, να εντοπίσουν το υπαρξιακό περιεχόμενό τους, να σχολιάσουν τι απασχολεί κάθε φορά τον ποιητή ή την ποιήτρια και κατά πόσο αυτός ο υπαρξιακός προβληματισμός είναι εύκολα αντιληπτός με την πρώτη ανάγνωση ή είναι κεκαλυμμένος, «υποτασσόμενος» σε ορισμένα λογοτεχνικά ρεύματα, όπως αυτά του υπερρεαλισμού ή του συμβολισμού. Επιπλέον, οι μαθητές είτε ατομικά είτε ως ομάδες εξετάζουν τις γλωσσικές επιλογές, τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιούν κάθε φορά οι ποιητές για να εκφράσουν την υπαρξιακή τους αγωνία.

Κατά τις πρώτες ώρες, μάλιστα, του σεναρίου, πριν την ανάγνωση των κειμένων, οι μαθητές θα γνωρίσουν πως η υπαρξιακή αγωνία αποτελεί θεματικό άξονα και άλλων μορφών τέχνης, πλην της ποίησης, όχι μόνο στη σύγχρονη εποχή, αλλά και πολύ παλαιότερα, καθιστώντας το θέμα αυτό τρόπον τινά διαχρονικό. Τέλος, μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες, γίνεται κατανοητό από τους μαθητές πως ο προβληματισμός αυτός και η μελαγχολική διάθεση της υπαρξιακής μεταπολεμικής ποίησης έχει αντλήσει στοιχεία από τη γραφή του Καρυωτάκη.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Λυκείου
↘ Μεταπολεμική και σύγχρονη ποίηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)12/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Βότση, Όλγα. Οι σκισμένες Λουρίδες.
  • Δενέγρης, Τάσος. Οι κατάσκοποι.
  • Δημουλά, Κική. Άωρα και παράωρα.
  • Καραβίτης, Βασίλης. Το άπιαστο προπό.
  • Μαρκόπουλος, Γιώργος. 14 Ε.Μ., 49 ετών.
  • Μόντης, Κώστας. Νύχτες.
  • Στεργιόπουλος, Κώστας. Ο άγνωστος.