Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Η ΥΠΑΡΞΙΑΚΗ ΑΓΩΝΙΑ ΣΤΗ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ [1,39 MB]

Η υπαρξιακή αγωνία στη μεταπολεμική ποίηση

  • Δημιουργός: Μαριάννα Βενούτσου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Σκοπός της εφαρμογής του σεναρίου ήταν να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με ποιητικά κείμενα της μεταπολεμικής ποίησης, κυρίως της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς, αλλά και της γενιάς του ’70 και να εντοπίσουν τον υπαρξιακό προβληματισμό ο οποίος αναδύεται μέσα από αυτά, όπως είναι «το άγχος της μοναξιάς, το σκηνικό της φθοράς, ο παραλογισμός της καθημερινότητας, αλλά και ο προαιώνιος αγώνας του ανθρώπου να προσδιορίσει την παρουσία του και τον προορισμό του στη ζωή» (Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ Γενικού Λυκείου. Βιβλίο Καθηγητή 2008: 220).

Τα ποιήματα που μελέτησαν οι μαθητές, στην πλειοψηφία τους ανθολογούνται στο βιβλίο της νεοελληνικής λογοτεχνίας γενικής παιδείας της Γ΄ Λυκείου.

Τα παιδιά, κατά την πρώτη ώρα της εφαρμογής σχολίασαν την υπαρξιακή αγωνία και σε άλλες μορφές τέχνης, όπως η ζωγραφική. Κατά τις επόμενες ώρες εργάστηκαν ομοδοσυνεργατικά και, αφού προβληματίστηκαν για το υπαρξιακό περιεχόμενο των ποιημάτων που μελέτησαν, κλήθηκαν να εξετάσουν τις γλωσσικές επιλογές των ποιητών και τα εκφραστικά μέσα που κάθε φορά χρησιμοποιούνται, όπως και τα λογοτεχνικά ρεύματα στα οποία εντάσσονται τα κείμενα.

Προς το τέλος της β΄ φάσης μπόρεσαν να σχολιάσουν κατά πόσο η μελαγχολική διάθεση της υπαρξιακής μεταπολεμικής ποίησης έχει αντλήσει στοιχεία από τη γραφή του Καρυωτάκη. Κατά τη διάρκεια της γ΄ φάσης, κλήθηκαν να συγγράψουν, σε ομαδικό επίπεδο, το δικό τους ποίημα με υπαρξιακό περιεχόμενο δίνοντας εξαιρετικά δείγματα γραφής.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Λυκείου
↘ Μεταπολεμική και σύγχρονη ποίηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)10/11/2014
Χρονολογία έως12/12/2014
Σχολική μονάδα

2ο ΓΕΛ Αχαρνών

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Δενέγρης, Τάσος. Oι κατάσκοποι.
  • Δημουλά, Κική. Άωρα και παράωρα.
  • Καραβίτης, Βασίλης. Το άπιαστο προπό.
  • Μαρκόπουλος, Γιώργος. 14 Ε.Μ., 49 ετών.
  • Μόντης, Κώστας. Νύχτες.
  • Σοφοκλής. Οιδίπους Τύραννος .