Κατεβάστε το σενάριο

Από το περίπτερο στο web

  • Δημιουργός: Παναγιώτα Σεφερλή

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Το σενάριο αποτελεί το πρώτο μέρος της διδασκαλίας της ενότητας «Η Είδηση». Εστιάζεται στα πρωτοσέλιδα, έντυπα και ψηφιακά, τα οποία εξετάζει, κυρίως, από την πλευρά του αναγνώστη. Οι μαθητές-αναγνώστες, εντασσόμενοι σε ομάδες, επεξεργάζονται τα πρωτοσέλιδα ημερησίων απογευματινών εφημερίδων της ίδιας ημέρας (α΄ φάση) και τις αρχικές σελίδες επιλεγμένων ενημερωτικών ιστοσελίδων (β΄ φάση). Έχουν στη διάθεσή τους φύλλα εργασίας, εν είδει πρωτοκόλλων ανάγνωσης, που τους βοηθούν στην αυτοπαρατήρηση, στο πλαίσιο της ομάδας, και στην καταγραφή των βημάτων της αναγνωστικής τους διαδρομής. Οι αναγνωστικές οδηγίες τους βοηθούν να οργανώσουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με το περιεχόμενο και την οργάνωση των κειμένων αυτών, τους σημειωτικούς τρόπους και επικοινωνιακούς πόρους που επιλέγουν, την ανταπόκρισή τους ως αναγνωστών σε αυτά και το είδος της ανάγνωσης που υπαγορεύουν. Οι παρατηρήσεις αυτές αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης στο πλαίσιο της ολομέλειας κάθε φορά που ολοκληρώνεται μια φάση (α΄ φάση: έντυπα, β΄ φάση: ψηφιακά). Η αναγνωστική διαδρομή από το έντυπο στο ψηφιακό πρωτοσέλιδο εκβάλλει στην οργάνωση και πραγματοποίηση συζήτησης στρογγυλής τραπέζης σχετικής με το υπό διερεύνηση θέμα (γ΄ φάση). Οι εκπρόσωποι των ομάδων επιχειρηματολογούν σχετικά με τις δύο μορφές ενημέρωσης (εφημερίδα, διαδίκτυο) και ακολουθούν ερωτήσεις και συζήτηση στο πλαίσιο της ολομέλειας.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Λυκείου
↘ Η Είδηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Γραφή
↘ Σημεία στίξης
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)08/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ