Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • miteloudis_periptero_web_syn [2,27 MB]

Τεκμήρια

  • miteloudis_periptero_web _tek [1,65 MB]

Από το περίπτερο στο web και από τα πρωτοσέλιδα στις αρχικές σελίδες: οι περιπέτειες ενός σύγχρονου αναγνώστη

  • Δημιουργός: Παναζής Μητελούδης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο που θα παρουσιαστεί στη συνέχεια αποτελεί το πρώτο μέρος της διδασκαλίας της ενότητας Η Είδηση. Εστιάζει στα πρωτοσέλιδα, έντυπα και ψηφιακά, τα οποία εξετάζει, κυρίως, από την πλευρά του αναγνώστη. Οι μαθητές-αναγνώστες, εντασσόμενοι σε ομάδες, επεξεργάζονται τα πρωτοσέλιδα ημερησίων απογευματινών εφημερίδων της ίδιας ημέρας (α΄ φάση) και τις αρχικές σελίδες επιλεγμένων ενημερωτικών ιστοσελίδων (β΄ φάση). Έχουν στη διάθεσή τους φύλλα εργασίας, εν είδει πρωτοκόλλων ανάγνωσης, που τους βοηθούν στην αυτοπαρατήρηση, στο πλαίσιο της ομάδας, και στην καταγραφή των βημάτων της αναγνωστικής τους διαδρομής. Οι αναγνωστικές οδηγίες τούς βοηθούν να οργανώσουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με το περιεχόμενο και την οργάνωση των κειμένων αυτών, τους σημειωτικούς τρόπους και επικοινωνιακούς πόρους που επιλέγουν, την ανταπόκρισή τους ως αναγνωστών σε αυτά και το είδος της ανάγνωσης που υπαγορεύουν. Οι παρατηρήσεις αυτές αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης στο πλαίσιο της ολομέλειας κάθε φορά που ολοκληρώνεται μια φάση (α΄ φάση: έντυπα, β΄ φάση: ψηφιακά). Η αναγνωστική διαδρομή από το έντυπο στο ψηφιακό πρωτοσέλιδο εκβάλλει στην οργάνωση και πραγματοποίηση συζήτησης στρογγυλής τραπέζης σχετικής με το υπό διερεύνηση θέμα (γ΄ φάση) . Οι εκπρόσωποι των ομάδων επιχειρηματολογούν σχετικά με τις δύο μορφές ενημέρωσης (εφημερίδα, διαδίκτυο) και ακολουθούν ερωτήσεις και συζήτηση στο πλαίσιο της ολομέλειας. Στο σημείο αυτό ολοκληρώνεται το πρώτο μέρος της διδασκαλίας για την είδηση.

Διδακτική Ενότητα→ Β Λυκείου
↘ Η Είδηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Επιφωνήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ιστολόγια
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

7 διδακτικές ώρες

Χρονολογία (από)31/10/2012
Χρονολογία έως14/11/2012
Σχολική μονάδα

1ο Γενικό Λύκειο Συκεών Θεσσαλονίκης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές