Κατεβάστε το σενάριο

Τα απομεινάρια μιας δίκης…

  • Δημιουργός: Κοσμάς Τουλούμης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, συλλέγουν στοιχεία από το διαδίκτυο για τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των αθηναϊκών δικαστηρίων και της σχέσης τους με τη λειτουργία του αθηναϊκού πολιτεύματος, με σκοπό να «αναπαραστήσουν» μια δίκη με θέμα ανάλογο με αυτό του δικανικού λόγου του Ισοκράτη «Κατά Λοχίτου». Οι μαθητές / μαθήτριες αξιοποιούν προς αυτή την κατεύθυνση την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού «Μια ημέρα στα αθηναϊκά δικαστήρια». Το σενάριο ολοκληρώνεται με την έκδοση από τους μαθητές δικαστικής απόφασης σχετικής με το θέμα του αποσπάσματος, ακολουθώντας τον τρόπο σύνταξης ανάλογων αποφάσεων στην αρχαία Ελλάδα. Η απόφασή τους θα αναρτηθεί –ακολουθώντας τη μορφή και τον τρόπο με τον οποίο ανακοινώνονταν οι δικαστικές αποφάσεις και τα ψηφίσματα στην αρχαία Αθήνα– σε έναν χώρο όπου θα μπορεί σήμερα να είναι προσιτή σε όλους. Ένας ψηφιακός «τοίχος» κοινωνικής δικτύωσης μπορεί, κάλλιστα, να είναι αυτός ο χώρος. Εκτός από τις παραπάνω δυνατότητες ευρύτερης κοινοποίησης της δουλειάς τους, οι ΤΠΕ παρέχουν τις ψηφιακές εκείνες πηγές τις οποίες οι μαθητές προσεγγίζουν κριτικά, για να αντλήσουν κατάλληλο υλικό για τις αποστολές τους. Στα ψηφιακά λεξικά της Πύλης του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας «ελέγχουν» το αρχαιοελληνικό και νεοελληνικό λεξιλόγιο που αρμόζει στην περίσταση.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 5. Η ισονομία των πολιτών εγγύηση της δημοκρατίας
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Ρητορικά
↘ Συγγραφέας
↘ Ισοκράτης
→ Κλασική εποχή
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
→ Πολυτροπικό
→ Προφορικό
→ Γραπτό
→ Υβριδικό
→ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
→ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ιστολόγια
→ Ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
→ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Αύγουστος 2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση