Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [3,57 MB]

Τα απομεινάρια μιας δίκης

  • Δημιουργός: Βασιλική Καραθόδωρου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, συλλέγουν στοιχεία από το διαδίκτυο για τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των αθηναϊκών δικαστηρίων και της σχέσης τους με τη λειτουργία του αθηναϊκού πολιτεύματος, με σκοπό να «αναπαραστήσουν» μια δίκη με θέμα ανάλογο με αυτό του δικανικού λόγου του Ισοκράτη «Κατά Λοχίτου». Οι μαθητές/ μαθήτριες αξιοποιούν προς αυτή την κατεύθυνση την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού «Μια ημέρα στα αθηναϊκά δικαστήρια». Το σενάριο ολοκληρώνεται με την έκδοση από τους μαθητές δικαστικής απόφασης σχετικής με το θέμα του αποσπάσματος, ακολουθώντας τον τρόπο σύνταξης ανάλογων αποφάσεων στην αρχαία Ελλάδα. Η απόφασή τους θα αναρτηθεί, ακολουθώντας τη μορφή και τον τρόπο που ανακοινώνονταν οι δικαστικές αποφάσεις και τα ψηφίσματα στην αρχαία Αθήνα, σε έναν χώρο όπου θα μπορεί σήμερα να είναι προσιτή σε όλους. Ένας ψηφιακός «τοίχος» κοινωνικής δικτύωσης μπορεί, κάλλιστα, να είναι αυτός ο χώρος. Επιλέχτηκε για αυτό το σκοπό ο εικονικός «τοίχος» Padlet.
Εκτός από τις παραπάνω δυνατότητες ευρύτερης κοινοποίησης της δουλειάς τους, οι ΤΠΕ παρέχουν τις ψηφιακές εκείνες πηγές τις οποίες οι μαθητές προσεγγίζουν κριτικά για να αντλήσουν κατάλληλο υλικό για τις αποστολές τους. Στα ψηφιακά λεξικά, της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, «ελέγχουν» το αρχαιοελληνικό και νεοελληνικό λεξιλόγιο που αρμόζει στην περίσταση.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Γ Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 5. Η ισονομία των πολιτών εγγύηση της δημοκρατίας
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικά είδη
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ρητορικά
↘ Συγγραφέας
↘ Ισοκράτης
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικά είδη
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)03/2/2014
Χρονολογία έως24/2/2014
Σχολική μονάδα

1ο Γυμνάσιο Κολλέγιο «Ανατόλια»

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων