Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Νεοελληνική ποίηση και υπερρεαλισμός [9,97 MB]

Νεοελληνική ποίηση και υπερρεαλισμός

  • Δημιουργός: Αθηνά Οφρυδοπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το παρόν σενάριο, αν και εισαγωγικό, εφαρμόστηκε στο χρονικό διάστημα Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Διδάχθηκε ως εμπεδωτικό και εισαγωγικό καθώς ο υπερρεαλισμός και ο νεοϋπερρεαλισμός στην ποίηση (και γενικότερα στην τέχνη) δεν εξαντλείται ούτε κορέννυται. Το σενάριο αφορά στην 1η ενότητα του σχολικού εγχειριδίου της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄ Λυκείου, η οποία καλύπτει τη μεταπολεμική ποίηση. Πιο συγκεκριμένα, το σενάριο είχε ως στόχο να ξαναδούν οι μαθητές τον υπερρεαλισμό και μάλιστα τον υπερρεαλισμό στη μεταπολεμική ποίηση, ο οποίος ονομάζεται νεοϋπερρεαλισμός, σύμφωνα με το σχολικό εγχειρίδιο.

Οι μαθητές μελέτησαν ποιητικά κείμενα, στα οποία εντοπίζεται η υπερρεαλιστική γραφή και τα οποία είναι ανθολογημένα στο μεγαλύτερο μέρος τους στο σχολικό εγχειρίδιο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας γενικής παιδείας της Γ΄ Λυκείου. Στόχος μέσα από τη μελέτη των ποιημάτων αυτών ήταν να εντοπίσουν βασικά στοιχεία του λογοτεχνικού κινήματος του υπερρεαλισμού, όπως η τολμηρή εικονοποιία, η απουσία πολλών σημείων στίξης, η αποδέσμευση από τη λογική και η κυριαρχία της φαντασίας και του ονειρικού στοιχείου. Επιπλέον, προβληματίστηκαν για τη λειτουργία των παραπάνω στοιχείων στα ποιήματα που μελέτησαν. Δεν οπτικοποίησαν μόνο κείμενα, αλλά και κειμενοποίησαν εικόνες και γενικά απολαύσαμε τη δημιουργικότητα των δεκαεπτάχρονων νέων.

Για την εξέταση όλων των παραπάνω ανατέθηκαν στους μαθητές ομαδικές δραστηριότητες, για να αξιολογηθεί ο βαθμός συνεργασίας όλων και η συνεισφορά του κάθε μέλους στην ομάδα. Παράλληλα, εκτός από την ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας, χρησιμοποιήθηκε και η μετωπική, κυρίως κατά την πρώτη ώρα εφαρμογής του σεναρίου, κατά την οποία οι μαθητές ήρθαν σε μία πρώτη επαφή με τον υπερρεαλισμό, όχι μόνο στην ποίηση αλλά και σε άλλες μορφές τέχνης (ζωγραφική, κινηματογράφος).

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Υπερρεαλισμός
↘ Ρεαλισμός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Γενιά του 1930
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σχήματα λόγου
↘ Αυτόματη γραφή
↘ Αλληγορία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Παράγραφος
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)27/11/2014
Χρονολογία έως12/12/2014
Σχολική μονάδα

Γενικό Λύκειο Χρυσούπολης Καβάλας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Βαλαωρίτης, Νάνος. Μικρός θρήνος.
  • Γονατάς, Επαμεινώνδας. Η Άνοιξη.
  • Εμπειρίκος, Ανδρέας. Τρία αποσπάσματα.
  • Κακναβάτος, Έκτωρ. Ώρα δειλινή.
  • Παπαδίτσας, Δ. Π. Βλαδίμηρε.
  • Σαχτούρης, Μίλτος. Η Αποκριά.
  • Σαχτούρης, Μίλτος. Ο στρατιώτης ποιητής.