Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • ΟΜΟΡΦΗ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΔΕΝΛΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΕΚΜΗΡΙΑ [1,41 MB]

Όμορφη και παράξενη πατρίδα…Η εικόνα της πατρίδας στη νεοελληνική ποίηση από την παράδοση στον μοντερνισμό

  • Δημιουργός: Χαρίτων Μαδενλής

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Το διδακτικό σενάριο αναπτύχθηκε σε δύο φάσεις: Πριν την ανάγνωση (δύο ώρες) και Κυρίως ανάγνωση (έξι ώρες). Στην Α΄ φάση, Πριν την ανάγνωση, άνοιξε ο διάλογος με την Ποίηση. Δόθηκε το περίγραμμα του όρου, ενώ αναδείχθηκε η ποικιλία των θεμάτων της. Στη συνέχεια, με την παράθεση ποιητικών κειμένων διαφορετικών εποχών έγινε αντιληπτό ότι η έννοια της πατρίδας μπορεί να είναι αφενός άξονας συνοχής και αφετέρου να αναδεικνύει τον τρόπο αλλαγής της ποίησης στην πορεία της από την παράδοση στον μοντερνισμό. Οι μαθητές αναζήτησαν σε ποιητικές ανθολογίες και ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες ποιήματα, τα διάβασαν και τα παρουσίασαν.

Στη Β΄ φάση, της Κυρίως ανάγνωσης, οι μαθητές ανά ομάδες διάβασαν ποιήματα παραδοσιακής και μοντέρνας ποίησης, διαφορετικών λογοτεχνικών ρευμάτων και εστίασαν στην έννοια της πατρίδας, στα συστατικά που ο κάθε ποιητής χρησιμοποιεί για να την παρουσιάσει, και στον τρόπο γραφής του. Οι μαθητές διάβασαν τα κείμενα επεξεργαζόμενοι τα φύλλα εργασίας τόσο μέσα στην τάξη όσο και στο ηλεκτρονικό περιβάλλον του μαθήματος (Wiki). Η χρήση του επεξεργαστή κειμένου βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο δομείται ένα ποιητικό κείμενο και ο ψηφιακός υπομνηματισμός τους έδωσε τη δυνατότητα να σχολιάσουν από τη δική τους οπτική ένα ποίημα. Ο εκπαιδευτικός στήριξε καθοδηγητικά όλα τα μέλη της τάξης.

Διδακτική Ενότητα→ Α Λυκείου
↘ Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Κριτική διάσταση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)26/03/2013
Χρονολογία έως23/04/2013
Σχολική μονάδα

Γενικό Λύκειο Μακροχωρίου

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Ασλάνογλου, Νίκος Αλέξης. Arspoetica.
  • Βρεττάκος, Νικηφόρος. Αν δεν μού 'δινες την ποίηση Κύριε.
  • Ελύτης, Οδυσσέας. Ο ήλιος ο ηλιάτορας.
  • Καβάφης, Κ.Π. Περιμένοντας τους βαρβάρους.
  • Κάλβος, Ανδρέας. Ο φιλόπατρις.
  • Παλαμάς, Κωστής. Ο δωδεκάλογος του Γύφτου, Ο Ποιητής.
  • Πατρίκιος, Τίτος. Στίχοι.
  • Πολέμης, Ιωάννης. Τι είναι η πατρίδα μας.
  • Ρίτσος, Γιάννης. Ο τόπος μας.
  • Σεφέρης, Γιώργος. Ελένη, Επί ασπαλάθων…, Τελευταίος σταθμός.
  • Φωτιάδης, Θανάσης. Ήθελε να γνωρίσει ποιητή.