Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [8,12 MB]

Η εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας υπό το πρίσμα της λογοτεχνίας

  • Δημιουργός: Ευφροσύνη Ζαχαράτου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο χωρίστηκε σε τρεις Φάσεις με βάση το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Λογοτεχνία της Α΄ Λυκείου. Στην Α΄ φάση η εκπαιδευτικός εισήγαγε γενικά τους μαθητές στη θεματική ενότητα «Τα φύλα στη λογοτεχνία» και πιο συγκεκριμένα στην υποενότητα για την οικογένεια, η οποία αποτέλεσε και το αντικείμενο εργασίας των μαθητικών ομάδων με βάση λογοτεχνικά και μη κείμενα, καθώς και εικαστικό υλικό.

Στη Β΄ Φάση έγινε η διαμόρφωση των ομάδων και προχωρήσαμε στη μελέτη κειμένων διαφορετικών περιόδων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας από τα δημοτικά τραγούδια, την κρητική λογοτεχνία, τη νέα αθηναϊκή σχολή, το επτανησιακό θέατρο μέχρι τη νεότερη μεταπολεμική και σύγχρονη λογοτεχνία. Οι μαθητές, εργαζόμενοι σε ομάδες, μελέτησαν λογοτεχνικά κείμενα και διερεύνησαν την αποτύπωση του θεσμού της οικογένειας καθώς και την εξέλιξή του, στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Τα φύλα στη λογοτεχνία». Παράλληλα, συνεξέτασαν τον τρόπο με τον οποίο προβάλλονται τα θέματα αυτά μέσα από τη λογοτεχνία, ενώ είχαν τη δυνατότητα να συσχετίσουν και να συγκρίνουν τα δεδομένα της έρευνάς τους με τη σύγχρονη εποχή και κοινωνία.

Στο πλαίσιο του σεναρίου αυτού έγινε διαθεματική προσέγγιση του θέματος που αφορά στον θεσμό της οικογένειας, μέσα από τη λογοτεχνία, την ιστορία, την έκθεση-έκφραση, την κοινωνιολογία, τη θεατρολογία αλλά και τις τέχνες γενικότερα, αφού δόθηκε η δυνατότητα για δραματοποίηση, δημιουργική γραφή, μουσική και εικαστική επένδυση λογοτεχνικών κειμένων με τη συνδρομή και των Νέων Τεχνολογιών. Στο τελικό στάδιο του σεναρίου έγινε η παρουσίαση των εργασιών στην ολομέλεια, η ανασύνθεση των γνώσεων και η μελέτη ολόκληρου λογοτεχνικού έργου.

Διδακτική Ενότητα→ Α Λυκείου
↘ Τα φύλα στη λογοτεχνία
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Νατουραλισμός-ηθογραφία
↘ Ρεαλισμός
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
↘ Μέτρο-στιχουργία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μουσική-τραγούδι
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)2012/10/16
Χρονολογία έως2012/11/30
Σχολική μονάδα

Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Γέρακα με Λυκειακές Τάξεις

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Αγνώστου, Έρωτος Αποτελέσματα.
  • Βιζυηνός, Γεώργιος. Το αμάρτημα της μητρός μου.
  • Κορνάρος, Βιτσέντζος. Ερωτόκριτος.
  • Λασκαράτος, Ανδρέας. Η προίκα, Τα μυστήρια της Κεφαλονιάς.
  • Λυμπεράκη, Μαργαρίτα. [Οι Κυριακές στη θάλασσα].
  • Νάκου, Λιλίκα. Η κυρία Ντορεμί.
  • Ξενόπουλος, Γρηγόριος. Στέλλα Βιολάντη.
  • Παπαδιαμάντης, Αλέξανδρος. Η φόνισσα.
  • Παπαδιαμάντης, Αλέξανδρος. Πατέρα στο σπίτι.
  • Παραλογή. Του νεκρού αδελφού.