Κατεβάστε το σενάριο

Η εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας υπό το πρίσμα της λογοτεχνίας

  • Δημιουργός: Ευφροσύνη Ζαχαράτου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Το σενάριο χωρίζεται σε τρεις φάσεις με βάση το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Λογοτεχνία της Α΄ Λυκείου. Στην Α΄ φάση ο εκπαιδευτικός εισάγει τους μαθητές στη θεματική ενότητα «Τα φύλα στη λογοτεχνία» και συγκεκριμένα στην υποενότητα για την οικογένεια, η οποία αποτελεί και το αντικείμενο εργασίας των μαθητικών ομάδων με βάση κείμενα λογοτεχνικά και μη, καθώς και εικαστικό υλικό. Στη Β΄ φάση ακολουθεί η διαμόρφωση ομάδων και στη συνέχεια προβλέπεται η μελέτη κειμένων διαφορετικών περιόδων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (κρητική λογοτεχνία, Νέα Αθηναϊκή σχολή, Επτανησιακή σχολή, νεότερη μεταπολεμική και σύγχρονη λογοτεχνία). Οι μαθητές, εργαζόμενοι σε ομάδες, μελετούν αντιπροσωπευτικά λογοτεχνικά κείμενα και διερευνούν την αποτύπωση του θεσμού της οικογένειας και την εξέλιξή της στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Τα φύλα στη λογοτεχνία». Παράλληλα, συνεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο προβάλλονται τα θέματα αυτά μέσα από τη λογοτεχνία και έχουν τη δυνατότητα να συσχετίσουν και να συγκρίνουν τα δεδομένα της έρευνάς τους με τη σύγχρονη εποχή και κοινωνία. Στο πλαίσιο του σεναρίου αυτού προβλέπεται η προσέγγιση του θέματος που αφορά τον θεσμό της οικογένειας μέσα από τη λογοτεχνία, την ιστορία, την έκθεση-έκφραση, την κοινωνιολογία, τη θεατρολογία αλλά και τις τέχνες γενικότερα. Συγκεκριμένα, δίδεται η δυνατότητα για δραματοποίηση, δημιουργική γραφή, μουσική και εικαστική επένδυση λογοτεχνικών κειμένων, με τη συνδρομή και των Νέων Τεχνολογιών. Στο τελικό στάδιο του σεναρίου προβλέπεται η παρουσίαση των εργασιών στην ολομέλεια, η ανασύνθεση των γνώσεων και η μελέτη ολόκληρου λογοτεχνικού έργου.

Διδακτική Ενότητα→ Α Λυκείου
↘ Τα φύλα στη λογοτεχνία
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Δημοτικά τραγούδια
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Νατουραλισμός-ηθογραφία
↘ Ρεαλισμός
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
↘ Μέτρο-στιχουργία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μουσική-τραγούδι
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)10/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Ανώνυμος. Έρωτος Αποτελέσματα.
  • Βιζυηνός, Γεώργιος. Το αμάρτημα της μητρός μου.
  • Δημοτικό. Η αρπαγή της γυναίκας του Διγενή.
  • Δημοτικό. Του νεκρού αδελφού.
  • Κορνάρος, Βιτσέντζος. Ερωτόκριτος.
  • Λασκαράτος, Ανδρέας. Η προίκα.
  • Λυμπεράκη, Μαργαρίτα. [Οι Κυριακές στη θάλασσα].
  • Νάκου, Λιλίκα. Η κυρία Ντορεμί.
  • Ξενόπουλος, Γρηγόριος. Στέλλα Βιολάντη.
  • Παπαδιαμάντης, Αλέξανδρος. Η φόνισσα.
  • Παπαδιαμάντης, Αλέξανδρος. Πατέρα στο σπίτι.