Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • ΜΟΡΦΕΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ. ΣΧΕΣΗ ΥΠΟΤΑΓΗΣ Ή ΑΝΑΤΡΟΠΗ; [41,07 MB]

Μορφές εξουσίας στο θέατρο. Σχέση υποταγής ή ανατροπή;

  • Δημιουργός: Μαριάννα Βενούτσου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Η εφαρμογή του παρόντος σεναρίου έλαβε χώρα το δεύτερο μισό του β΄ τετραμήνου του σχολικού έτους 2012-13 και κάλυψε τη θεματική ενότητα «Θέατρο» που, σύμφωνα με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α΄ Λυκείου, αποτελεί την τρίτη και τελευταία ενότητα που προτείνεται να διδαχθεί.

Οι μαθητές μελέτησαν αποσπάσματα θεατρικών έργων που τους δόθηκαν, σχολίασαν τους θεατρικούς χαρακτήρες και στάθηκαν κυρίως στην ανίχνευση κάποιας μορφής εξουσίας στα θεατρικά έργα. Επιπλέον, ερμήνευσαν τη στάση, τα αίτια και τα κίνητρα που οδηγούν κάποιους θεατρικούς ήρωες στην επιβολή της δύναμης και της εξουσίας, αλλά και τους λόγους για τους οποίους οι αποδέκτες της εξουσίας αυτής άλλοτε υποτάσσονται στη δύναμη του ισχυροτέρου και άλλοτε επαναστατούν.

Για την εξέταση όλων των παραπάνω ανατέθηκαν στους μαθητές ομαδικές δραστηριότητες, προκειμένου να αξιολογηθεί ο βαθμός συνεργασίας όλων και η συνεισφορά του κάθε μέλους στην ομάδα, ενώ οι ατομικές εργασίες που προβλέπονταν αντικαταστάθηκαν από ομαδικές, ύστερα από επιθυμία των ίδιων των μαθητών. Παρά ταύτα, η ατομική αξιολόγηση επιτεύχθηκε, κατά έναν βαθμό, στην Α΄ φάση εφαρμογής του σεναρίου, κατά την οποία η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν η μετωπική διδασκαλία και ο κάθε μαθητής συνέβαλε ατομικά, απαντώντας στα ερωτήματα που τέθηκαν.

Διδακτική Ενότητα→ Α Λυκείου
↘ Θέατρο
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Θεατρικό έργο
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)29/03/2013
Χρονολογία έως23/04/2013
Σχολική μονάδα

2ο Γενικό Λύκειο Αχαρνών

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών

Κείμενα

  • Κορνάρος, Βιτσέντζος. Ερωτόκριτος.
  • Κορνάρος, Βιτσέντζος. Η Θυσία του Αβραάμ.
  • Θεοτοκάς, Γιώργος. Το τίμημα της λευτεριάς.
  • Θουκυδίδη. Περικλέους Επιτάφιος.
  • Μολιέρος. Ο αρχοντοχωριάτης.
  • Μπρεχτ, Μπέρτολτ. Ο σπιούνος.
  • Ξενόπουλος, Γρηγόριος. Στέλλα Βιολάντη.
  • Ξενόπουλος, Γρηγόριος. Το μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας.
  • Πορφύρας, Λάμπρος. Το θέατρο.
  • Σαίξπηρ, Ουίλλιαμ. Βασιλιάς Ληρ.