Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Το Ολοκαύτωμα στην ελληνική λογοτεχνία: το ανείπωτο και το ανήκουστο [4,6 MB]

Το Ολοκαύτωμα στην ελληνική λογοτεχνία: το ανείπωτο και το ανήκουστο.

  • Δημιουργός: Παρασκευή Σαρμπάνη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Πρόταση του αρχικού σεναρίου ήταν να μελετηθεί από τους μαθητές η αποτύπωση του Ολοκαυτώματος στη νεοελληνική λογοτεχνία και να αξιοποιηθεί σχετικό υλικό για τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου. Στην παρούσα όμως εφαρμογή το σενάριο μεταφέρθηκε αργότερα μέσα στη χρονιά και έτσι αποσυνδέθηκε από τη σχολική γιορτή. Προκρίθηκε επίσης η μετακίνησή του από τη Β΄ στη Γ΄ Λυκείου: οι μαθητές της τελευταίας τάξης του λυκείου θα ήταν σε λίγους μήνες μέλη της κοινωνίας με πλήρη δικαιώματα και υποχρεώσεις. Επομένως είχε ένα ξεχωριστό νόημα –και μάλιστα στη σημερινή συγκυρία με την εφιαλτική εκ νέου ανάδυση του ρατσιστικού λόγου– να συζητηθεί μαζί τους το ζήτημα του Ολοκαυτώματος.

Στην πρώτη φάση λοιπόν επιχειρήθηκε να «χτίσουν γέφυρες» οι μαθητές μεταξύ της δικής τους πραγματικότητας και της ιστορικής πραγματικότητας η οποία αποτυπώνεται μέσα στα λογοτεχνικά κείμενα: με αφορμή μερικές φωτογραφίες ζητήθηκε από τους μαθητές να ανασύρουν τυχόν γνώσεις που είχαν σχετικά με τον διωγμό των ελλήνων Εβραίων και το Ολοκαύτωμα. Τέλος, έγινε μια μικρή αναδρομή στις πολιτικές και οικονομικές συνθήκες του Μεσοπολέμου μέσα στις οποίες συγκροτήθηκε ο χιτλερικός λόγος περί Εβραίων. Στη δεύτερη φάση του σεναρίου οι μαθητές επεξεργάστηκαν τα κείμενα. Εργάστηκαν χωρισμένοι σε ομάδες οι οποίες ανέλαβαν διαφορετικά κείμενα, με δραστηριότητες πάντως που απέβλεπαν σε κοινούς στόχους, και επιχείρησαν να ψηλαφήσουν τη φρίκη, να εντοπίσουν τους τρόπους με τους οποίους συντίθεται η εικόνα των Εβραίων και να περιγράψουν την εικόνα αυτή. Στη Γ΄ Φάση του σεναρίου διαφοροποιηθήκαμε από τις προτάσεις του αρχικού σεναρίου: ζητήθηκε από τα παιδιά να συνθέσουν από κοινού ή και κατά μόνας ένα μυθοπλαστικό αφήγημα που θα εκκινεί από τα λογοτεχνικά κείμενα τα οποία διάβασαν και θα αποτυπώνει τη δική τους ματιά για το ζήτημα με το οποίο καταπιαστήκαμε.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Απομνημόνευμα-χρονογράφημα-χρονικό-(αυτό)βιογραφία
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)13/02/2015
Χρονολογία έως16/03/2015
Σχολική μονάδα

4ο Γενικό Λύκειο Κορυδαλλού

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Βασιλικός, Βασίλης. Ο φίλος μου ο Ίνο.
  • Ζησιάδης, Λεωνίδας. Θεσσαλονίκη, όσα θυμάμαι: μια διήγηση.
  • Ιωάννου, Γιώργος. Εν ταις ημέραις εκείναις.
  • Κοκάντζης, Νίκος. Τζιοκόντα.
  • Κούνιο-Αμαρίλιο, Έρικα. Πενήντα χρόνια μετά: Αναμνήσεις μιας Σαλονικιώτισσας Εβραίας.
  • Ναρ, Αλβέρτος. Επεισόδιο.
  • Ναρ, Αλβέρτος. Σαλονικάι, δηλαδή Σαλονικιός.
  • Περαχιά, Λεόν. Μαζάλ.