Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [2,01 MB]

Το παραμύθι χωρίς όνομα: η συνομιλία του Ιάκωβου Καμπανέλλη με την Πηνελόπη Δέλτα

  • Δημιουργός: Ελένη Μαλιγκάνη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Το σενάριο πραγματεύεται και συγκρίνει το λογοτεχνικό κείμενο Παραμύθι χωρίς όνομα της Π. Δέλτα των αρχών του 20ου αι. και το θεατρικό έργο Το παραμύθι χωρίς όνομα του Ι. Καμπανέλλη, 50 χρόνια μετά. Η σχέση των έργων με την εποχή τους και η ανάδειξη της ιστορικότητάς τους, ως καθοριστικού παράγοντα πρόσληψης τους, υπήρξαν κύριες κατευθυντήριες γραμμές στη σύλληψη και στην υλοποίηση του παρόντος σεναρίου.

Στην Α΄ φάση (πριν την ανάγνωση), οι μαθητές σε ολομέλεια πληροφορήθηκαν για τα κύρια ιστορικά, πολιτικά, κοινωνικά γεγονότα των αρχών και των μέσων του 20ου αι., εποχών παραγωγής των δύο κειμένων. Δουλεύοντας ομαδικά, στη συνέχεια, ασχολήθηκαν με το προφίλ των δύο δημιουργών, όπως επίσης και με τη σύγκριση του έργου τους, βασισμένοι σε κείμενα της παράστασης του θεατρικού κειμένου του Ι. Καμπανέλλη από το Εθνικό Θέατρο (1995).

Στη Β΄ φάση (κυρίως ανάγνωση), έγινε εστίαση σε συγκεκριμένα αποσπάσματα των δύο «παραμυθιών» που πραγματεύονται το ίδιο τμήμα της πλοκής. Μετά την ανάγνωσή τους ή την προβολή τους από τη μαγνητοσκοπημένη παράσταση, έγινε συγκριτική μελέτη των χαρακτηριστικών τους. Οι άξονες σύγκρισης, όπως καθόριζε και το συνταγμένο σενάριο, αφορούσαν το τόπο και το χρόνο της δράσης, την προσωπική και απρόσωπη παρουσία των χαρακτήρων, το αξιακό τους σύστημα, τα στοιχεία ειρωνείας, σάτιρας και διδακτισμού στα δύο κείμενα, την επιρροή του ιστορικού πλαισίου στη διαμόρφωση των έργων. Απέδωσαν οι μαθητές, επίσης με τη θεατρική τεχνική της παγωμένης εικόνας, σκηνές από τα αποσπάσματα που επεξεργάστηκαν και τις φωτογράφισαν.

Στην Γ΄ φάση (μετά την ανάγνωση), αξιοποιώντας οι μαθητές το φωτογραφικό υλικό που παρήγαγαν, δημιούργησαν σε ομάδες μικρές φωτοϊστορίες για τα δύο παράλληλα αποσπάσματα. Όλο το υλικό τους σταδιακά αναρτήθηκε στο padlet της τάξης (Παραμύθι χωρίς όνομα).

Πρέπει να αναφερθεί ότι η παραμετροποίηση του αρχικού σεναρίου υπήρξε εκτενής.

Διδακτική Ενότητα→ Θέατρο
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Θεατρικό έργο
↘ Παιδική λογοτεχνία
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Ειρωνεία
↘ Διακειμενικότητα
↘ Αλληγορία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Θεατρικές σειρές
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)03/12/2014
Χρονολογία έως17/12/2014
Σχολική μονάδα

ΓΕΛ Αξιού

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές

Κείμενα

  • Καμπανέλλης, Ιάκωβος. Το παραμύθι χωρίς όνομα.
  • Δέλτα, Πηνελόπη. Παραμύθι χωρίς όνομα.